Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu wo aug 23, 2017 18:41

Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Dik haar: enkele tips 
Auteur Bericht
Hoofdhaartje

Images: 1
Haarcode: 1a F ii
Lengte: 54/91/100

Antwoord met een citaat
Bericht Dik haar: enkele tips
Dik en lang haar heeft zo zijn eigen beperkingen. Naast het lang zijn, heb je er ook nog véél van, wat dan een flinke boel wordt om te verzorgen en te hanteren. Enkele typische problemen bij dik haar: moeilijker opdrogen wanneer het gewassen is, hairtoy's uitspuwen, hoofdpijn bij bepaalde "gecentreerde" kapsels zoals een strakke, hoge staart, veel werk om te ontknopen, moeite om shampoo op de hoofdhuid te krijgen...

Het klinkt allemaal niet best zo als je dik, lang haar zou hebben, hihi. Maar er zijn trucjes om beter met de dikte om te gaan. Er is een regeltje dat je zeker kan helpen bij dik haar: verdeel en heers. Door je haar bv. in vieren te verdelen en dan elke streng te ontknopen, dat gaat al een stuk beter. Hetzelfde met shampoo op je hoofdhuid krijgen. Een plékje tegelijk aanpakken en goed je haar verdelen zodat de shampoo toch op je hoofdhuid komt.

Dat verdeel en heers principe komt eigenlijk ook terug bij kapsels maken. Wil je geen hoofdpijn of het gevoel alsof iemand er een bowlingbal aan je hoofd heeft gehangen, dan kan je best kiezen voor kapsels die goed de haren verdelen over je hoofd. Een ideaal voorbeeld daarvan is de Franse vlecht. Als je bij een gewone vlechtknot toch nog last hebt van een trekkend gevoel, kan je eerst een Franse vlecht maken en dan pas de vlecht oprollen in een knot. Dat zal gelijk een heel ander gevoel geven.

Daarnaast is de keuze van haartoy's ook belangrijk. Voor een gedeelte moet je aanvaarden dat sommige haarspulletjes gewoon niet gemaakt zijn voor dik haar. Net zoals sommige niet zo geweldig zijn voor dunner haar. Ibisclippen, ficcares, gewone klauwklemmen... Zet die maar uit je hoofd óf gebruik ze in een half-up (verdeel en heers, want je gebruikt dan maar de helft van je haar ;). Stokjes en vorkjes daarentegen kunnen je beste vriend zijn. Ze zijn in zoveel maten, in hout, in metaal... Er moet wel iets bijzitten dat je haar niet gelijk uitspuwt. Gewone schuivertjes kunnen meestaal ook niet het gewicht van dik haar houden of je moet er 20-30 in je haar steken. Daarvoor kunnen U-pinnetjes helpen. Ze zijn meestal wat groter en je kan ze best wat langer nemen vanwege de dikte van je haar. Ook scroo's kunnen meer gewicht aan en verankeren je haar beter.

Als kam of borstel kan je het best iets steviger nemen zoals een grote paddle brush met lange tanden (zoals die van Widu/TEK) of een wijdtandse kam met iets langere tanden. Ikzelf ben een echte fan van de wijdtandse kam met iets langere tanden, het maakt toch wel uit als je ontknoopt. Een tangle teezer is meestal niet zo ideaal vanwege de korte tandjes, of je moet als een gek je haren zitten verdelen. Een boar bristle brush is ook niet aan te raden als gewoon ontknopingsgereedschap. De zachte haren kunnen nooit doorheen de dikte geraken.

Afbeelding

zo feb 12, 2012 15:32
Profiel Personal album WWW
Donshaartje

Haarcode: 2b/c iii
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Dik haar: enkele tips
Ik heb zelf goede ervaringen inderdaad met een paddle brush en op delen in vier lokken. Verder gebruik ik als accessoire bijna alleen de flexi-8 XL en shampoo doe ik op mijn vinger toppen die ik dan door mijn haar heen naar mijn hoofdhuid breng en het daar masseer. ;)

do maart 01, 2012 12:17
Profiel
Donshaartje

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Dik haar: enkele tips
Ik heb een nieuwe tangle teezer met langere tandjes, deze werkt erg goed. Hij is eigenlijk bedoeld voor het drogen van je haar maar toch..

ma dec 28, 2015 15:26
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 3 berichten ]