Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu za okt 21, 2017 18:53

Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
SMT (een masker voor intense bevochtiging) 
Auteur Bericht
Hoofdhaartje

Images: 9
Haarcode: 1a F ii
Lengte: 54/91/100

Antwoord met een citaat
Bericht SMT (een masker voor intense bevochtiging)
SMT ofwel Snowymoon's Moisture Treatment

Snowymoon is een lid van het Amerikaanse haarforum LHC en zij heeft een masker uitgevonden om je haren van heel veel vocht te voorzien (dus géén proteïnen). Het masker is ideaal voor haar dat letterlijk uitgedroogd is, zoals soms kan voorvallen bij heel warme zomermaanden. Het is ook handig om na een proteïnebehandeling weer het evenwicht te herstellen en weer vocht aan je haren toe te voegen.

Het recept is:
4 delen conditioner
1 deel honing
1 deel aloe vera gel / sap

Honing en aloe vera staan gekend als echte moisturizers. Er moet wel uitgekeken worden naar welke honing en aloe vera er wordt gebruikt.
Bij de honing is het makkelijkste om een vloeibare honing te nemen, want dat mengt makkelijker bij de conditioner. Daarnaast kan je best kiezen voor een lichtgekleurde honing, want honing heeft bleekeigenschappen. Donkere honing heeft dat het hardst. Honing in combinatie met water (vocht dus) kan een reactie krijgen waardoor de peroxide van de honing beter vrijkomt, wat voor een héél licht blekend effect kan zorgen. Ik zeg kán, niet iedereen heeft er last van. Op zich geeft honing van zichzelf al een goudglans, dus als je dat ziet, niet panikeren, dat is weg na de volgende wasbeurt. Er zijn ook mensen die daarom de honing even opwarmen om het peroxide-effect te vernielen. Ik persoonlijk vraag me dan af wat het nut van de honing nog is, omdat honing enkel koudgeslingerd al zijn goede eigenschappen behoudt.
Bij de aloe vera kan je kiezen voor gel, maar ook voor het sap. Het nadeel van het sap is dat het erg loperig is natuurlijk en dan krijg je een vloeibaar masker. Ikzelf heb het met het sap al geprobeerd en dat ging goed, aangezien mijn conditioner niet erg loperig was. Bij de gel moet je dan weer oppassen wat ze juist eraan toevoegen, sommige dingen kunnen build-up geven, zoals polymeren ofzo. Koop ook geen aloe vera gel speciaal voor na het zonnen bedoeld, daar zijn vaak nog andere dingen aan toegevoegd om de huid te kalmeren. Probeer zo puur mogelijke gel te vinden voor je haren.

Ook bij de keuze van de conditioner moet je uitkijken. Conditioners met cones zijn hier niet zo goed voor, de siliconen kunnen de bevochtiging van de haren tegenwerken vanwege de film die ze over de haren leggen. Ook conditioners met proteïnen zijn hier niet de bedoeling. Het gaat echt om de bevochtiging van de haren, dus kies je best een conditioner die enkel bevochtigend werkt (toch zeker als je het na een proteïnebehandeling wilt doen). Je kan natuurlijk wel voor een proteïneconditioner kiezen om een complete voeding (proteïnen én vocht) aan je haren te geven.

Hoe gebruik ik een SMT in mijn routine?
De meeste mensen gebruiken het als een masker na het wassen en laten het een halfuur of langer intrekken. Daarna gewoon uitspoelen zoals je een gewone conditioner zou uitspoelen. Geen zorgen, de honing blijft niet in je haren plakken.
Daarnaast zijn er ook mensen die dit maskertje gebruiken als CO-wash, aangezien het eigenlijk conditioner is met wat extraatjes toegevoegd.

Hebben je haren honing niet graag of aloe vera? Je kan gewoon een van de ingrediënten eruit laten. Als vervanger voor de honing kan je ook glycerine gebruiken. Het doet hetzelfde als honing, vocht naar zichzelf toetrekken. Als je in een héél droog klimaat zit, kan dat wel juist nefast voor je haren zijn. Dan trekt de honing of glycerine juist het vocht uit je haar. Maar hier in België en Nederland is dat normaal gezien geen probleem, omdat beide landen een gematigd zeeklimaat hebben (vochtige lucht dus).

Afbeelding

wo aug 24, 2011 11:32
Profiel Personal album WWW
Donshaartje

Antwoord met een citaat
Bericht Re: SMT (een masker voor intense bevochtiging)
Hoi Pha super leuke post,
Ik wil het wel een keer proberen baat het niet schaat het niet zeggen ze toch?
heb je misschien ook een tip waar je de aloe vera weg kunt halen of waardoor je dit eventueel door kunt vervangen? Op google werd ik er niet veel wijzer van hellaas:(

di feb 10, 2015 20:04
Profiel
Hoofdhaartje

Images: 9
Haarcode: 1a F ii
Lengte: 54/91/100

Antwoord met een citaat
Je kan hem online bestellen via iherb.com en als je niet van amerikaanse sites houdt, in De Tuinen hebben ze ook aloe vera gel :)

Afbeelding

di feb 10, 2015 23:06
Profiel Personal album WWW
Donshaartje

Antwoord met een citaat
Dankjewel pha!! Ik ga het proberen:)

za feb 14, 2015 21:13
Profiel
Donshaartje

Haarcode: 2c F ii
Lengte: 50 / 52 / 75

Antwoord met een citaat
pha, jij had toch eens je haar gebleekt met honing en het was/is daardoor beschadigd geworden?
als je in dit masker of in andere maskers honing op je haar doet, beschadigd dat volgens jou dan ook?
mijn haar is erg breekbaar en dun en sinds dat ik dat van jou hoorde gebruik ik geen honing meer in mn haar :$
denk je dat hier honing ook schadelijk kan zijn?

en weet iemand waar je aloë vera gel kan kopen? :)

za jul 04, 2015 10:25
Profiel
Langhaartje

Haarcode: 1b F/N i
Lengte: APL-BSL

Antwoord met een citaat
Pha schreef:
Je kan hem online bestellen via iherb.com en als je niet van amerikaanse sites houdt, in De Tuinen hebben ze ook aloe vera gel :)

Ik zag dat die 98 procent bevatte... Zou die2 procent rommel zijn die voor build up zorgt?

di nov 24, 2015 15:33
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 6 berichten ]