Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu wo aug 23, 2017 18:43

Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Het gebruik van oliën en boters 
Auteur Bericht
Hoofdhaartje

Images: 1
Haarcode: 1a F ii
Lengte: 54/91/100

Antwoord met een citaat
Bericht Het gebruik van oliën en boters
Om je haar een extra boost te geven kan je oliën gebruiken. Net zoals boters, dat is gewoon de vaste vorm van een olie. Er is heel wat keuze aan oliën en boters, maar sommige zijn klassiekers, zoals olijfolie, kokosnootolie, shea butter en cacaoboter.
Ze voorkomen vochtverlies en/of proteïneverlies. Sommige geven ook vocht of proteïnen. Ook voor de hoofdhuid kunnen oliën goed zijn en de haargroei bevorderen. Niet alle oliën penetreren de haarschacht en werken dus eerder als een beschermlaag dan als voedend. Kokosnootolie is gekend omdat die wél de haarschacht tot de kern penetreert. Avocado-olie bv. penetreert tot het midden maar niet tot de kern en cacaoboter legt eerder een beschermende laag over je haar.

Er zijn drie gekende manieren om een olie of boter te gebruiken.

Deep treatment
Een deep treatment of in het Nederlands gezegd een masker is een intensieve behandeling voor je haar. Heel de haren en hoofdhuid worden volgesmeerd met de olie om daarna de haren in een douchekapje of folie te steken. Dat kan je dan een hele nacht bv. laten inwerken. Om nog meer effect te krijgen kan je een hot oil treatment doen. Ofwel maak je de olie lichtjes warm en doe je die zo op je haren ofwel wikkel je een warme handdoek rond je hoofd. De warmte zorgt ervoor dat de poriën van de hoofdhuid en de schubben van de haren gaan openstaan zodat de olie makkelijker kan inwerken.

Pre-wash
Een pre-wash is een variatie op de deep treatment. Je kan bv. kokosnotolie zo in de lengte van je haren smeren, een vlecht maken, zo slapen en dan de dag erna je haren wassen. De bedoeling hier is om de haren te beschermen voor de shampoo en ook gewoon algemeen sterker te maken. Sommige doen gewoon een uur voordat ze wassen wat olie in hun lengte, het is zoals je zelf kiest.

Leave-in
Een leave-in is iets dat je in je haren laat na het wassen. Als je last hebt van droge puntjes kan je een beetje olie in de puntjes smeren. Overdaad schaadt hier op het vlak dat je haren makkelijk er vet uit kunnen zien als je te veel olie gebruikt.
Je kan het vlak na het wassen doen als de haren nog nat zijn, of gewoon tussen de wasbeurten om je puntjes te beschermen of als ze beetje droog aanvoelen.

Afbeelding

di jul 26, 2011 14:27
Profiel Personal album WWW
Langhaartje

Haarcode: 2aGiiiV

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het gebruik van oliën en boters
Ik heb een vraagje over oliën.
Ik gebruik nu olijfolie steeds en ik wil graag kokos gaan gebruiken.
Maar steeds als ik nu olie doe merk ik dat het er echt heel goed in trekt en dat gaat helemaal goed.
Maar ik was mijn lengtes dus nooit met shampoo aangezien ik altijd CWC of CO doe.
Nu merk ik dat de lengtes toch nog vettig zijn van mijn hot oil treatment van gister (uur laten trekken en toen gedoucht).

Moet ik dan toch shampoo gebruiken? (ik heb wel shampoo zonder sulfaten)
Aangezien ik dat liever niet doe.

ma aug 13, 2012 19:25
Profiel
Hoofdhaartje

Images: 1
Haarcode: 1a F ii
Lengte: 54/91/100

Antwoord met een citaat
Normaal gezien krijg je olie het beste eruit met CO, dus hmm. Misschien gebruik je gewoon te veel olie?

Afbeelding

ma aug 13, 2012 19:55
Profiel Personal album WWW
Langhaartje

Haarcode: 2aGiiiV

Antwoord met een citaat
Ja dat zou kunnen idd. Of misschien wat meer de lengtes masseren? Dat doe ik eigenlijk nooit.. ik smeer het erin en laat het dan voor wat het is.
Het voelt wel echt heel lekker zacht, maar het hangt gewoon wat strokerig erbij.

ma aug 13, 2012 19:58
Profiel
Langhaartje

Haarcode: 1bNii
Lengte: ±60/77/100

Antwoord met een citaat
Bij mij gaat olie er ook het beste uit met conditioner (die ook ff goed in laten trekken)

ma aug 13, 2012 20:17
Profiel
Langhaartje

Haarcode: 2aFiiD
Lengte: 47/58/86

Antwoord met een citaat
hmm, die pre-wash moet ik ook eens proberen..
ik doe er altijd shampoo in als ik olie heb gedaan, omdat ik anders altijd denk dat het vettig gaat zijn.
Maar ik heb het gevoel dat daar dan niet veel meer van overblijft...

wo aug 15, 2012 16:29
Profiel
Langhaartje

Antwoord met een citaat
Bump!
Ik doe altijd pre-wash met kokosolie. In de ochtend erg veel in de lengtes en wat dan nog aan mijn handen zit over mijn hoofd.
Dan pas in de avond eruit wassen.

Verschilt een deel treatment hier veel van? Of heeft het bijna geen toegevoegde waarde om dat te gaan doen?

zo maart 15, 2015 21:02
Profiel WWW
Langhaartje

Haarcode: 2a n ii
Lengte: APL/BSL/TB

Antwoord met een citaat
Ik denk dat het verschil nihil is.

di apr 14, 2015 17:08
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ]