Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu wo aug 16, 2017 22:48

Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Kammen en borstels 
Auteur Bericht
Hoofdhaartje

Images: 1
Haarcode: 1a F ii
Lengte: 54/91/100

Antwoord met een citaat
Bericht Kammen en borstels
Lange haren moeten vaak ontward worden en daarbij is de keuze van een kam of borstel belangrijk. Er zijn enkele dingen waarbij nagedacht moet worden, zoals de vraag of het haarvriendelijk en gebruiksvriendelijk is. Iedereen heeft zo zijn eigen eisen aan een borstel of kam en in de volgende paragrafen worden een aantal kammen en borstels besproken.

Kammen
Een kam met fijne tandjes
Afbeelding
De kam op de foto heeft een heel dun handvatje dat ook een hulpmiddel is bij vlechten, om mooie secties af te scheiden. Met een handvat of niet, deze kam is ideaal om een scheiding in de haren te maken. De fijne tandjes ontknopen heel minutieus en deze kam wordt dus voornamelijk gebruikt op kleine secties haar zoals bij het vlechten of het opsteken. Het wordt ook wel gebruikt bij een paardenstaart om alle hobbels en bobbels weg te werken, zodat alle haren mooi glad naar achteren liggen. Als je dit voor je hele haar zou gebruiken, ben je uren bezig met ontknopen aangezien dit kammetje letterlijk élk knoopje in je haren ontdekt. Daarom is het niet bedoeld voor het dagelijkse kamwerk.

Een wijdtandse kam
Afbeelding
Een wijdtandse kam is de klassieker onder de kammen die gebruikt wordt bij lange haren ontknopen. Je kan zo'n kam zonder of met handvat vinden en ze zijn meestal uit plastic of hout gemaakt. Bij plastic moet je oppassen of er geen scherpe naden aan de tandjes zitten. Die naden ontstaan omdat de kam uit twee delen is gemaakt, die daarna samen worden gesmolten. Houten kammen hebben dat niet. Hout wordt meestal geprefereerd omdat het als het haarvriendelijkst wordt gezien, vanwege het naadloze, zachte hout dat ook statisch haar voorkomt. Plastic daarentegen is wel te verkiezen als je je haren onder de douche kamt, aangezien de houten kammen niet volledig waterbestendig zijn. Een handvat is eerder voor de gebruiksvriendelijkheid, maar is niet noodzakelijk.
De prijzen variëren van heel goedkoop tot duur.

Iets dat minder gekend is een wijdtandse kam gemaakt van hoorn. Hoorn vraagt meer verzorging dan plastic of hout, want moet af en toe worden ingeolied. Het wordt als heel haarvriendelijk gezien omdat hoorn uit dezelfde stof is gemaakt als haren. Hier moet toch opgelet worden voor scherpe randjes. Er zijn hoornkammen te vinden voor een redelijke prijs, op bv. medieval festivals, bestel je ze via sites vallen ze al snel duur uit.
Afbeelding

Wijdtandse kam met twee rijen tanden
Afbeelding
Een kam met twee rijen tanden wordt gebruikt bij sterk krullend haar. De theorie erachter is dat de eerste rij ontknoopt, terwijl de tweede rij voorkomt dat de krul terugspringt en weer knoopt.

Afro kam
AfbeeldingAfbeelding
Een afrokam is zoals de naam zelf zegt voor Afrikaans haar ofwel fijn, sterk krullend haar. De linkse foto is een afro pick, speciaal ontworpen om krullend haar een meer fluffy, afro look te geven. De tweede foto is een echte afrokam om te kammen. De tanden zijn niet zo wijds als bij een wijdtandse kam, aangezien Afrikaans haar heel fijn is van structuur, maar erg dik en vandaar de heel lange tanden. Ook voor andere mensen met fijn en dik haar kan dit een handige kam zijn.

Borstels
Bij de borstels moet even vermeld worden, dat ze sowieso minder haarvriendelijk zijn dan kammen. Vanwege de meerdere rijen tanden raggen ze makkelijker door een knoop met haarschade als gevolg. Ze zijn echter handig bij een staart maken of een opsteekkapsel, omdat ze de haren mooi glad maken.
Plastic borstel
Afbeelding
Deze borstel is een no no. Vaak zitten er kleine bolletjes op die na verloop van tijd eraf vallen. De pinnen beschadigen dan het haar. Die met metalen pinnetjes zijn zelfs nog erger.

Houten borstel
Afbeelding
Het hout is niet scherp zoals plastic of metaal en wordt daardoor als haarvriendelijker gezien.

Paddle brush
Afbeelding
De paddle brush heeft een grotere oppervlakte dan een gewone borstel, wat voornamelijk handig is voor mensen met dik en veel haar.

Boar bristle brush
Afbeelding
Een borstel met varkenshaar wordt gebruikt om de talg van de hoofdhuid te verdelen over de haren. Deze borstel is ook handig bij oliebehandelingen voor een goede verdeling. Mensen met fijn en dun haar kunnen dit soort van borstel ook eventueel als dagelijkse borstel om te ontknopen gebruiken. Wel opgepast, want het geeft snel vet haar.
Kijk bij het kopen van zo'n borstel ook goed uit dat het van echt varkenshaar is gemaakt en niet van synthetische haren.

Ronde borstel
Afbeelding
Een ronde borstel wordt gebruikt bij het stylen van pony's of brushen. Dit is een héél gevaarlijke borstel bij lang haar! Het is erg pijnlijk als deze borstel in je haren verstrikt zit, met soms zelfs als gevolg dat hij eruit moet worden geknipt. Je hebt deze borstel ook in een varkenshaarversie, welke al een stuk minder gevaarlijk is.

Tangle Teezer
Afbeelding
De Tangle Teezer is een plastic borstel met heel plooibare tandjes, die op twee verschillende hoogtes zitten. De plooibare tandjes glijden over een knoop in plaats van ze los te rukken. Deze methode maakt het ontknopen een stuk minder pijnlijk en veel mensen vinden het ook makkelijker ontknopen. Hij is haarvriendelijker in de zin van dat hij knopen niet losrukt, maar over de plastic tandjes zelf zijn twijfels of die nu echt haarvriendelijk zijn of niet. Dik haar is ook wat moeilijker voor de Tangle Teezer en vraagt dus veel verdelingswerk van de gebruiker. Al bij al is het een geliefd voorwerp in de langhaarwereld vanwege zijn soepele en pijnloze ontknopen.

Afbeelding

wo aug 17, 2011 13:28
Profiel Personal album WWW
Hoofdhaartje

Lengte: 67/85/90
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kammen en borstels
Interessant om al die kammen en borstels eens op een rij te zien staan.

wo aug 17, 2011 13:33
Profiel

Images: 13
Antwoord met een citaat
De enigste 2 die ik heb staan ertussen :smile

wo aug 17, 2011 13:40
Profiel Personal album
Langhaartje

Haarcode: 1c N iii
Lengte: 71/80/120
Antwoord met een citaat
Die eerste kam heb ik ook, maar ik gebruik hem juist wel voor m'n hele haar.
Alleen niet als ontknoop-kam, natuurlijk. Maar als ik het met m'n gewone kam heb gekamt, kam ik het daarna nog eens met die kam met fijne tandjes. Dan zijn echt alle klitten er uit, en is m'n haar voor m'n gevoel ook zachter ^^

Maar inderdaad, het zou uren kosten om hem op ongekamt haar te gebruiken :)

wo aug 17, 2011 15:39
Profiel WWW
Langhaartje

Haarcode: 1bNii
Lengte: ±60/77/100

Antwoord met een citaat
Ik 'mis' nog 1 borstel, nml degene waar ik bij zweer :D
Dit is een houten borstel met varkenshaar én plastic pinnetjes (met bolletjes erop, zoals op foto vd houten borstel). Ik weet niet of het nog een speciale naam heeft, maar ik vind 'm echt heel fijn. Mijn haar is met niks anders zo goed, makkelijk en snel te ontklitten. Hij is verkrijgbaar bij de Etos en kost daar iets van 13 euro. Volgens mij issie van Zenner, maar ik kan er helaas geen plaatje van vinden.

Even iets anders: Je schrijft dat kammen beter voor haar zijn dan borstels. Alleen als ik mijn haar kam (zonder dat het ervoor geborsteld is) dan kom ik er niet fatsoenlijk doorheen en breekt er veel haar af, terwijl ik daar geen last van heb als ik borstel. Doe ik iets fout of ben ik gewoon te ongeduldig? Of kan het aan mijn haar liggen omdat het vrij dik is?

wo aug 17, 2011 16:59
Profiel

Images: 13
Antwoord met een citaat
Marcella schreef:
Even iets anders: Je schrijft dat kammen beter voor haar zijn dan borstels. Alleen als ik mijn haar kam (zonder dat het ervoor geborsteld is) dan kom ik er niet fatsoenlijk doorheen en breekt er veel haar af, terwijl ik daar geen last van heb als ik borstel. Doe ik iets fout of ben ik gewoon te ongeduldig? Of kan het aan mijn haar liggen omdat het vrij dik is?

Vandaar dat ik nog een borstel wou (wat de Tangle Teezer is geworden). Ik werd onnozel van enkel met die houten kam erdoor te gaan en constant vast te zitten, om vervolgens met mijn vingers de knoop te moeten losmaken.

wo aug 17, 2011 17:39
Profiel Personal album
Hoofdhaartje

Images: 1
Haarcode: 1a F ii
Lengte: 54/91/100

Antwoord met een citaat
Marcella schreef:

Je bent, net zoals Pie, te ongeduldig :p Je moet dus inderdaad kammen tot je vastzit en dan zachtjes losmaken met je vingers en er niet doorraggen. En je denkt dat je daar geen last van hebt bij je borstel, maar daar gebeurt het gewoon verdeelder, waardoor je het niet merkt (en daarom zijn borstels minder haarvriendelijk), maar je ragt dus inderdaad gewoon door je knopen heen.

En dik haar zorgt inderdaad voor meer frustraties, kan ik volledig in mee.

Afbeelding

wo aug 17, 2011 17:47
Profiel Personal album WWW
Langhaartje

Haarcode: 1bNii
Lengte: ±60/77/100

Antwoord met een citaat
Aha te ongeduldig :bloos2 Waarom verbaasd me dat nou niks :giechel

do aug 18, 2011 09:17
Profiel
Langhaartje

Haarcode: 1c/2aNiii
Lengte: 48/64/?

Antwoord met een citaat
Moet de Mason Pearson er niet tussen? :wink
Volgens veel bladen is dit toch de koning onder de borstels.
http://www.masonpearson.com/
Hij kost dan ook wat centen..

zo aug 21, 2011 18:53
Profiel
Langhaartje

Haarcode: 2a N ii
Lengte: ?/106/110

Antwoord met een citaat
Misschien dan toch eens een kam proberen, eens kijken of dat goed tegen het snel afbreken van mijn haar... Met het borstelen zie ik altijd kleine stukjes afgebroken haar dwarrelen...

zo aug 21, 2011 23:42
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 79 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende