Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu do jun 29, 2017 04:47

Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Luizen 
Auteur Bericht
Langhaartje

Antwoord met een citaat
Bericht Luizen
Volgens mij is er nog niets gepost over dit onderwerp.
Ik wil wel even wat weetjes hier plaatsen, misschien kan het iemand verder helpen die hier op het forum aan het snuffelen is.

Meest voorkomende besmettingshaard: kapstokken op scholen (kleding), beddegoed, mutsen en zelfs via knuffelbeesten, en in openbare ruimtes waar men elkaar aan kan raken. er moet wel contact zijn want de luizen kunnenn niet overspringen of vliegen.
Ze kunnen echter wel zwemmen dus ook in een zwembad is besmetting mogelijk.
Meisjes met lang haar raken makkelijker besmet.
Mensen met kroeshaar raken minder snel besmet.

Een volwassen hoofdluis wordt ca. 3 mm groot en varieert van kleur, wit bij blond haar en bruingrijs bij donkerblond of bruin haar.
De hoofdluis leeft dicht bij de huid en legt de eitjes (neten) vaak achter de oren dicht tegen de haarwortel aan. De hoofdluis voedt zich 3 tot 6 keer per dag met menselijk bloed.
Zij kunnen zich naar alle behaarde plekken op het lichaam verplaatsen.
Luizen paren ook. Het vrouwtje produceert dan 7 tot 10 neten per dag.

Luizen zijn heel gevoelig voor temperatuur. Bij een te hoge of te lage temperatuur gaan ze al snel dood en ook een gebrek aan voedsel wordt ze al snel fataal. Wie koorts heeft raakt de hoofdluis vanzelf kwijt.

Hoofdluizen prefereren schoon haar!!
Controle en remedie: kammen met een luizenkam en dat blijven doen tot ze weg zijn.
Een wit papier er onder houden helpt ze ontdekken, evenals een vergrootglas of leesbril gebruiken.
Breng eerst een conditioner aan en laat deze even intrekken.
De eitjes zitten aan de haarschacht gekleefd en door de conditioner verliezen de neten hun houvast.
Cremespoeling heel goed uitspoelen.
Kleding, beddegoed en knuffelbeesten stomen of op minimaal 60 graden wassen en 30 minuten in de hitte van een wasdroger.
Niet wasbare spullen 48 uur in een dichtgebonden plastic zak of 24 uur in een vriezer.
Na een week herhalen.
Toiletartikelen ontsmetten met alcohol of uitkoken.

Op scholen worden tegenwoordig jassen in eigen afsluitbare plastic zakken gedaan om besmetting te voorkomen.

Preventie:
Aanbevolen shampoo: Millium Preventief.
Drupje Tea tree of lavendelolie achter de oren in de haargrens

Kinderen jonger dan 6 maanden en zwangere vrouwen: arts raadplegen.

Vroeger was de remedie helemaal kaalscheren maar dat hoeft gelukkig niet tegenwoordig al is de keuze altijd mogelijk.
Ik ken echter geen mensen hier die hiervoor zouden kiezen :p

ma aug 15, 2011 11:11
Profiel WWW
Langhaartje

Haarcode: 1c/2aNiii
Lengte: 48/64/?

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Luizen
Ik krijg al jeuk bij het lezen ^^
Ik wist trouwens niet dat ze ook in het water naar je toe kunnen zwemmen.. :ohmy

ma aug 15, 2011 16:05
Profiel
Langhaartje

Haarcode: 1b F iii N
Lengte: 112/90/120

Antwoord met een citaat
nee dat wist ik ook niet.
Vroeger op de basisschool ooit een keer gehad en toen had ik ook al haar tot op m'n middel, want een drama!!! OMG ik word haast weer overstuur als ik eraan denk...
En m'n moeder had een shampoo ervoor gekocht maar die STONK!!!! Echt, sorry, maar om te :kots zo verschrikkelijk. Het was ook een hele penetrante geur en het kon je letterlijk je adem benemen. Ik kreeg het er heel benauwd van. Ik hoop de luizen ook maar.
Hoevaak m'n moeder m'n haren wel niet daarmee gewassen heeft en met de luizekam gekamd... En dan zo'n lengte. Dat was geen pretje. Ik hoop heel erg dat ik er nooit meer last van zal hebben. Ik krijg al nachtmerries bij alleen de gedachte eraan.

Dank voor het informatieve stuk Jerry.

www.catventure.nl

di aug 16, 2011 19:10
Profiel WWW
Langhaartje

Haarcode: 1a F ii

Antwoord met een citaat
Ik heb ergens ook eens gelezen dat je met een flinke dosis olijfolie ook de luizen kunt doden. De olie verstopt de lichaamsopeningen van de bloedzuigers.

Afbeelding  (© 2010 Disney)

Het leven is als geld: je kunt er alles mee doen, maar je kunt het maar een keer uitgeven (Guido Weijers)

di aug 16, 2011 20:26
Profiel

Antwoord met een citaat
Ik heb het ook ooit eens gehad, toen het nog net niet in een staart kon. Die shampoo's daar zijn ze ondertussen al immuun voor heb ik gelezen. Ik heb eerst als een gek verschillende keren per dag mijn haar zitten uitkammen met een gewone fijne kam (en daar veel haar bij verloren). Na een week ben ik bij de apotheek een product gaan halen dat er om de 2 of 3 dagen ingesmeerd moest worden vlak voor het slapen gaan, tot als de fles leeg was (na 3 keer dus). Dat stonk gigantisch, en dat ligt dan vlak naast u tijdens het slapen. Terwijl dat kammen blijven doordoen, en dan was het gedaan.
Niet vergeten dat de neten na 10 dagen pas uitkomen, en dus de behandeling minstens zo lang moet duren.
Ze zeggen ook dat mensen met geverfd haar er geen last van hebben. Terwijl ik ze had is het geverfd geweest, en ik had daarna nog altijd mooi de luizen!

di aug 16, 2011 20:33
Profiel
Langhaartje

Haarcode: 2a F ii
Lengte: BSL/taille/heup
Antwoord met een citaat
Horrorverhalen die luizen! Bah. Krijg er ook eglijk kriebels vaN!

http://www.youtube.com/user/Skjonnhar

I believe life is what you make it and I make it one hell of a ride!

wo aug 17, 2011 09:02
Profiel WWW
Hoofdhaartje

Lengte: 54/91/100

Antwoord met een citaat
Wat ook helpt is azijn in je haren doen en er zo een paar uurtjes meer rondlopen. Of inderdaad tea tree olie gebruiken, maar dan in conditioner doen, je haren echt volkwakken met conditioner om de luizen te verstikken en de tea tree verbrand hen, zo dus een paar uurtjes zitten.

Ook je haren vol olie doen zoals kokosnootolie of neemolie, vinden ze niet leuk. En daarna kammen maar...

wo aug 17, 2011 09:21
Profiel WWW
Langhaartje

Haarcode: 1b F iii N
Lengte: 112/90/120

Antwoord met een citaat
had ik toen maar geweten van olie...........

www.catventure.nl

wo aug 17, 2011 09:55
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Ik heb daar toch mijn twijfels bij. Die dingen overleven chloorwater, malathion, haarverf, luizenshampoo's, ... Ik kan mij niet inbeelden dat ze dan niet tegen een laagje olie kunnen. Dimeticon daarentegen zou de luchtbuisjes dichten waardoor ze sterven, en daar kunnen ze niet resistent tegen worden (dat heb ik wel ff gegoogled).

wo aug 17, 2011 10:04
Profiel
Langhaartje

Antwoord met een citaat
Dat is ook de gedachte achter het gebruik van een zware olie. Het beestje wordt bedekt met een laagje en kan daar dan niet meer door ademen, maar dimethicone is zeker ook een goeie. Bewijst daarmee wederom dat het spul de haarschacht dichtplakt en splitjes verbergt :grijns

Afbeelding  (© 2010 Disney)

Het leven is als geld: je kunt er alles mee doen, maar je kunt het maar een keer uitgeven (Guido Weijers)

wo aug 17, 2011 14:24
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende