[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/abbcode.php on line 813: file_put_contents(/volume1/web/query_auth_data.txt): failed to open stream: No such file or directory
Hairfair :: Toon onderwerp - Misten en damp bunning
Hairfair
http://hairfairforum.be/

Misten en damp bunning
http://hairfairforum.be/viewtopic.php?f=9&t=279

Auteur:  Pha [ ma aug 08, 2011 16:37 ]
Berichttitel:  Misten en damp bunning

Misten is een methode om je haar meer vocht en/of proteïne te geven. Het komt er op neer dat je water mengt met andere ingrediënten die goed zijn voor je haar en dat op je haren spuit. Sommigen doen het dagelijks, sommigen doen het als ze voelen dat hun haren het nodig hebben, de keuze is geheel aan jou hoe vaak en hoeveel je het doet. Er zijn zoveel mogelijkheden bij misten en ik zal er hier enkele bespreken. Naast het misten heb je nog "damp bunning" ofwel je haren vochtig opsteken. Dat wordt vaak gedaan na het misten.

Wat kan er allemaal in zo'n mistertje?
Demi water
Gedemineraliseerd water is heel vaak de basis van een mistertje. Gewoon water heeft veel mineralen en die zetten zich vast op je haren, daarom dat het aan te raden is demi water te gebruiken. De simpelste en meeste gekende mist is water + conditioner. Meestal 2/3 water en 1/3 conditioner dat je in een flesje doet.

Thee
Je kan ook thee maken met demi water, dat laten afkoelen en zo als mister gebruiken. Sommige kruiden werken verzachtend, sommige verdonkerend, sommige juist verlichtend. Kamillethee bijvoorbeeld geeft een gouden glans aan je haar en werkt ook verzachtend. Netelthee werkt verdonkerend en werkt ook astringerend (sluit de schubben en droogt een beetje uit).

Olie
Je kan ook etherische olie of een andere verzorgend olie in je mistertje doen. Het is wel belangrijk dat je steeds eerst schudt voordat je je haren mist, want olie en water mengen niet. Je kan het doen vanwege het lekkere geurtje of een bepaalde werking. Rozemarijn is bv. om je haren te verdonkeren. Je moet ook oppassen met de keuze van je EO, want sommige werken fotosynthetisch. Dat betekent dat ze je huid en haar sneller laten verbranden. Het werkt op je haren dus blekend, zoals de meeste citrusoliën (limoen, bergamot, citroen..., behalve zoete sinaasappel).

Andere ingrediënten
Je kan ook andere dingen in je mistertje doen, zoals aloe vera, zijdeproteïnen... zelfs azijn! Azijn stinkt wel verschrikkelijk, maar in een verdunde vorm is het een prima ontknoper, omdat het de haarschubben sluit. Er kan best veel in zo'n mistje, zolang je eerst even googlet wat het ingrediënt doet en of er bijwerkingen kunnen zijn.

Damp bunning
Als je haren gemist hebt, krijgen je haar meer vocht. Door het dan op te steken, sluit je dat vocht langer in en verdampt het minder makkelijk. Het droogt natuurlijk veel trager op, maar dat is juist de bedoeling. Als resultaat kan je hele zachte haren krijgen. Er zijn dan ook weer theorieën dat misten je haren kan vermoeien, omdat ze steeds uitzetten als ze vochtig worden. Dat noemen ze dan "vermoeid haar", zoals je vermoeid metaal kan hebben, door het steeds uitzetten en inkrimpen. Ik heb zelf wel nog nooit iemand horen zeggen dat die zijn haren vernield heeft door te misten. Je mist namelijk je haren niet door en door nat, maar maakt het gewoon wat vochtig. Elke dag écht natte haren hebben zoals dagelijks douchen, kan wel nefast voor je haren zijn.
Al bij al blijft misten voornamelijk een geliefd middeltje voor mensen met geverfd en/of droog haar en wordt het niet als schadelijk gezien, maar juist als iets goeds voor je haar.

Auteur:  seraphina [ di aug 09, 2011 08:59 ]
Berichttitel:  Re: Misten en damp bunning

Ik moet ook vaker misten, mijn haren worden er lekker zacht van! Vooral i.c.m damp bunning :smile

Auteur:  SiaRa [ di aug 09, 2011 22:06 ]

thanks Pha!
wie weet ga ik me er ook nog een keer aan wagen :)

Auteur:  Skjønnhår [ wo aug 10, 2011 09:21 ]

Ikmoet er echt een routine van maken want ik vergeet het steeds! :P

Auteur:  Iejoor [ wo aug 10, 2011 09:46 ]

Er wordt hier dagelijks gemist. Is goed voor de krul!

Auteur:  Banaantje [ do aug 11, 2011 22:13 ]

Hier heb ik nog nooit van gehoord! Toch ook maar eens proberen klinkt heerlijk! :)

Auteur:  Roelieke [ do aug 11, 2011 22:38 ]

Mijn mist/spuit/ding (hoe je het ook noemen wilt :p ) Is verdwenen, weet iemand waar ze nu te koop zijn. En dan graag een doorzichtige, is wel zon handig :grotegrijns

Auteur:  Iejoor [ vr aug 12, 2011 07:23 ]

Xenos? Ik heb er gewoon een doorzichtige groene plantenspuit voor. Die neem ik uiteraard niet mee in mijn tas oid.

Auteur:  seraphina [ vr aug 12, 2011 07:53 ]

Ik gebruik een leeg spray flesje van een leave in.
Op dit moment heb ik ged water en een kneepje conditioner van UD er in gedaan.
Bevalt erg goed :smile

Auteur:  Roelieke [ vr aug 12, 2011 10:58 ]

Ja, ik had er ook een kleine plantenspuit voor. De enige die ik vorige week in de xenos kon vinden vond ik erg groot.
Dus als iemand ergens een ziet liggen, stuur me even een pm :)

Auteur:  Niamh [ vr aug 12, 2011 11:08 ]

Ze hebben ze bij de hema in een pakketje met meerdere flesjes. En ik heb die van mij bij de kruidvat gehaald. Zijn gewoon van die hele kleine spuitflesjes :smile

Auteur:  flowergirl [ vr aug 12, 2011 21:29 ]

ik dacht ergens op het oude forum gelezen te hebben, in wibra.... Voor mijzelf gebruik ik gewoon een lege fles van een ontklitspray

Auteur:  Goudelsje [ vr aug 12, 2011 23:08 ]

Hoe lang kun je zo'n mistje eigenlijk bewaren?

Auteur:  flowergirl [ za aug 13, 2011 06:22 ]

Zo lang je er geen natuurlijke ingrediënten in doet, lang! Maar als je geen te groot flesje koopt, is het ook altijd mooi op tijd op, of als het toch een grote fles is, vul hem dan niet tot het volledig vol is.
Ik deed er ooit kruidenaftreksels bij om het te verdonkeren... dat wordt echt goor... (veranderde van kleur en geur... om het mooi te zeggen)

Auteur:  Iejoor [ za aug 13, 2011 10:35 ]

Ik heb nog aan je gedacht; we hebben hier zo'n opheffingsuitverkoop winkeltje met allerlei frutsels en daar hadden ze ook plantenspuiten voor 99 ct.

Auteur:  fairy666tale [ zo aug 14, 2011 14:24 ]

Ik heb het afgelopen week een keer geprobeerd, maar ik doe er dus nooit meer een knot in... Misschien had ik het te nat gemaakt, maar ongeveer 8 uur later was m'n haar nog steeds nat :p
M'n haar werd er op zich wel wat zachter van :)

Auteur:  Aisha [ zo aug 14, 2011 15:24 ]

het kan ook gewoon aan je haartype liggen denk ik.
mijn haar blijft ook gewoon nat als ik het gelijk in een knot/vlecht doe.
zelfs al is het licht vochtig en ik vlecht het dan is het de volgende dag nog net zo vochtig als toen ik het vlocht.
maar zoals Pha schreef, dat is ook de bedoeling van damp bunning :)

ik heb overigens van de week ook een mistertje gekocht, en wat demi water, dus ik ga me er ook eens aan wagen :)

Auteur:  Roelieke [ zo aug 14, 2011 21:40 ]

Mmm, op naar de HEMA en Wibra dus :p

Auteur:  SiaRa [ di aug 16, 2011 19:12 ]

waar koop je demi water?
Ik was meestal 's-avonds m'n haren en ga dan met los haar slapen en dan is het de volgende ochtend nog niet droog :wink Niet dat er nog druppels uitkomen, maar je voelt gewoon dat het nog niet droog is. Het is dan ook nog een stuk dikker. Lastiger om staart of knot in te maken...

Auteur:  Niamh [ di aug 16, 2011 20:40 ]

Ik koop demi water bij de kruidvat

Auteur:  Aisha [ di aug 16, 2011 20:43 ]

ik heb het van de week bij Albert Heijn gekocht, 0,49 ct :)

Auteur:  SiaRa [ wo aug 17, 2011 09:56 ]

staat dat bij het gewone water of op een andere plek?

Auteur:  Iejoor [ wo aug 17, 2011 10:11 ]

Huishoudartikelen, bij de ammoniak en de spiritus. Dus oppassen dat je de goede fles meeneemt!

Auteur:  SiaRa [ za aug 20, 2011 13:44 ]

Ik ben er klaar voor om een mistertje te maken:

Afbeelding

Ik heb in mijn mooie spray potje wat demi water gedaan en er vervolgens wat conditioner bij en schudden maar en nu heb ik dus een mistertje :smile
Ik moet nog even kijken wanneer ik het ga wassen van 't weekend, maar dan kan ik het daarna gelijk proberen :smile

Geeft het trouwens niet dat zo'n mistertje dus in je haar blijft zitten terwijl ik normaal gesproken de conditioner uitspoel?

Auteur:  Iejoor [ za aug 20, 2011 13:48 ]

Nee, gewoon in laten zitten!

Auteur:  Scarlett [ za aug 20, 2011 19:15 ]

Een paar drupjes olie is ook heel lekker in je mistje. Geeft vaak ook een heerlijk geurtje, maar je moet gewoon een beetje experimenteren wat voor jou het fijnste is.

Auteur:  SiaRa [ za aug 20, 2011 21:12 ]

Ik kan bij m'n kokos conditioner natuurlijk een beetje kokosolie doen, dat combineert volgens mij wel goed.
Ik heb ook geen andere olie...

Auteur:  Pha [ za aug 20, 2011 21:13 ]

Zou het niet doen, aangezien inecto al hoofdzakelijk kokosolie is ;)

Auteur:  Niamh [ za aug 20, 2011 21:13 ]

Ik heb jojoba olie van de tuinen. Maar ben er niet enorm weg van... Door mn mistje is het nog wel lekker.

Auteur:  Iejoor [ zo aug 21, 2011 09:39 ]

Niamh schreef:
Ik heb jojoba olie van de tuinen. Maar ben er niet enorm weg van... Door mn mistje is het nog wel lekker.

Ik heb die ook, maar niet door mistje. Ben gewoon niet zo fan van de jojoba... Dus smeer ik het maar op mijn benen.

Hier nog steeds triple moon oil in de mist.

Auteur:  x.Daniek [ zo aug 21, 2011 19:34 ]

Ik ga morgen ook beginnen met misten.
Ik heb een conditioner van Nivea, kan dat ook?
Of raden jullie een andere conditioner aan :)?
Kun je er ook bijvoorbeeld biosilk in doen?

Edit:
Even voor mezelf, zodat ik zeker weet dat ik de goede ga kopen morgen.
Het klinkt namelijk zo eng:
"Gedemineraliseerd water. Voor het bijvullen van accu's, stoomstrijkijzers, luchtbevochtigers enz.
Niet voor medische doeleinden! Niet geschikt voor consumptie."

Afbeelding

Auteur:  Iejoor [ zo aug 21, 2011 20:14 ]

Ja die moet je hebben!
En het is afhankelijk van je haar wat je er in doet. Gewoon een kwestie van uitproberen.

Auteur:  seraphina [ ma aug 22, 2011 14:35 ]

Als je na het douchen je haren handdoek droog hebt kun je het ook in een los knotje doen, bijna hetzelfde effect :)

Auteur:  Niamh [ ma aug 22, 2011 16:51 ]

Iejoor schreef:
Niamh schreef:

Ik heb die ook, maar niet door mistje. Ben gewoon niet zo fan van de jojoba... Dus smeer ik het maar op mijn benen.

Hier nog steeds triple moon oil in de mist.

Ik moet nog wachten op mn triple moon oil ;)

Biosilk heb ik er ook ooit eens door gedaan, maar dat vond ik niks. Denk dat dat aan de combi met de conditioner toen lag.

Auteur:  Iejoor [ ma aug 22, 2011 19:14 ]

Heb vanmorgen door de mist gefietst. Dus ik was echt gemist!

Auteur:  Niamh [ ma aug 22, 2011 19:16 ]

Iejoor schreef:

Whahahaha :teehee en is je haar ervan opgeknapt? :wink

Auteur:  Goudelsje [ di aug 23, 2011 10:48 ]

Heb je er ook een paar druppels lekkere olie er door gedaan? :rollin

Auteur:  Iejoor [ wo aug 24, 2011 11:55 ]

Niamh schreef:
Iejoor schreef:

Whahahaha :teehee en is je haar ervan opgeknapt? :wink

Nee! :nopompom
Als het nu een beetje over mijn hele haar ging dan was het nog wat geweest, maar alleen de voorkant was nat!

Auteur:  SiaRa [ wo aug 24, 2011 21:19 ]

Ik ging van het weekend damp bunnen, maar dat is me persoonlijk toch wat tegengevallen.
M'n haar is nu lang zo zacht niet als normaal en daar baal ik van...

Auteur:  Curlie [ ma nov 07, 2011 18:32 ]

Ik las hier dat mensen ook wel een mist maken van conditioner met demi-water?
Want ik heb dat net geprobeerd, maar ik krijg een hele rare substantie die niet als nevel uit het flesje komt, maar als een straal.
Wat doe ik verkeerd?

Auteur:  Iejoor [ ma nov 07, 2011 21:01 ]

Teveel conditioner?
Ik heb water met daarin een klein kneepje conditioner. Mixt gewoon. Sprayt ook nog gewoon.

Auteur:  MellonAmin [ ma nov 07, 2011 21:20 ]

Ik moet toch ook weer eens oppakken, zou mijn haar me wel dankbaar voor zijn!

Auteur:  Iejoor [ ma nov 07, 2011 21:24 ]

Ik heb laatst nieuw mistertje klaar gemaakt, heb er naast de triple moon oil en conditioner heb ik er ook wat aloe vera gel bij gedaan.

Auteur:  Rnata [ do dec 29, 2011 17:01 ]

Wat voor flesje heb je? Ik had dit eerst ook, maar toen bleek dat je kon draaien aan het spuitstukje om te bepalen hoe het eruit kwam.. dus misschien ligt het wel gewoon aan het flesje.. ;)

Ik vind dit wel echt fijn, vooral voor droge puntjes :) moet wel uitkijken dat ik niet de hele dag door naar dat flesje grijp want dan word het weer te vet xD

Curlie schreef:
Ik las hier dat mensen ook wel een mist maken van conditioner met demi-water?
Want ik heb dat net geprobeerd, maar ik krijg een hele rare substantie die niet als nevel uit het flesje komt, maar als een straal.
Wat doe ik verkeerd?

Auteur:  linhabraken [ wo aug 01, 2012 19:23 ]

Late reactie maar ik wil ook!!! Vroeg me al af of er een cones vrije leve-in conditioner bestond, maar nu kan ik er gewoon zelf 1 maken!! Yeeh, morgen maar eens wat water kopen en ff testen!

Auteur:  Rentlle [ do aug 02, 2012 18:37 ]

Ik ga ook eens opnieuw beginnen met damp-bunning :)
miss dat mijn droge haartjes daarvan opknappen :)

Auteur:  linhabraken [ do aug 02, 2012 20:29 ]

Ik ben vergeten demi-water te halen :( nu moet ik dus nog een dagje wachten..

Auteur:  Athanasia [ do dec 04, 2014 17:41 ]

Bump.

Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom mensen voor een mistje niet gewoon water met een lage mineraleninhoud gebruiken. Spa bijvoorbeeld heeft een droogrest van 33 mg/l, dat is toch echt niks?

Auteur:  Mizzsylver [ do dec 04, 2014 18:33 ]

ik vind het topic nu pas, bedankt voor het omhoog halen Athanasia!

Dat damp-bunning ga ik eens proberen, heb erg droog haar vooral in de punten en draag het bijna altijd in een knot.

Auteur:  Rusalka [ vr dec 05, 2014 09:39 ]

Ik weet niet hoe erg je dat gaat merken, het klinkt in ieder geval niet veel. Zelf gebruik ik afgekoeld gekookt water wanneer ik mineraalarm water nodig hebt. Eerlijk gezegd klinkt Spa alsof het zo weinig mineralen heeft dat het me niet gezond lijkt om te drinken.

Auteur:  prankdemon [ vr dec 05, 2014 14:26 ]

Spa is ook erg vies. Ik gebruik geen mineraalarm water in mijn mistjes, ik vind dat je reinste nonsens.

Auteur:  Athanasia [ vr dec 05, 2014 15:14 ]

Eigenlijk heeft PD gelijk. Pak nu water met een droogrest van 1000 mg/l, hard water dus, dat is maar 1 grammetje per liter.
Het is wel zo dat mineraalarm water zuurder is. Spa heeft een PH van 6 (staat op de fles) en gedemineraliseerd water 5,6.

Auteur:  Jolieanda [ za jan 17, 2015 15:16 ]

Ik begrijp de laatste post niet helemaal.

Maakt het niet uit of je gewoon water uit de kraan pakt, of afgekoeld kraanwater ( eerst gekookt met de waterkoker) of moet je toch echt demi water hebben??
Iemand een goede tip aan middelen erdoor heen voor extreem droog haar? Ben nog een beginneling en heb nog niet uitgevonden wat echt werkt voor mij haar :/

In ieder geval alvast bedankt

Auteur:  Athanasia [ za jan 17, 2015 16:09 ]

Je zou eens kunnen opzoeken of het water dat uit jouw kraan komt, hard of gemiddeld tot zacht is. Daar is vast een website voor (in België van De Watergroep). Als je hard water hebt kan je beter flessenwater of demiwater gebruiken. Hard water koken zal het volgens mij niet meteen zachter maken.

Edit: ik heb trouwens opgemerkt dat van misten mijn haar juist droger werd en zou het dus ook alleen maar doen als het extreem statisch is. Je moet weten dat vocht in een ruimte in balans wil zijn, dus je kan beter ervoor zorgen dat de lucht binnenshuis niet te droog is, en het vocht in je haren met olie insluiten.

Auteur:  Jolieanda [ ma jan 19, 2015 23:03 ]

Dan gaat het niet op voor mijn huis denk ik is erg droog. Heb nog geen bakjes aan me kachel hangen

Auteur:  Chocolate [ za feb 14, 2015 22:27 ]

Hoeveel druppels EO gaan er bij jullie in een mistertje?

Auteur:  Lotje [ di maart 24, 2015 12:42 ]

Hi!

Ik heb zojuist demi-water, een sprayflesje en castorolie aangeschaft en een soort van misterje gemaakt. Alleen ik vroeg mij af of er ook een goed te gebruiken olie is waarmee ik de castorolie kan mengen? Zodat het makkelijker door het water heen gaat?
Ik heb het idee dat ik ondanks het goed te schudden alleen het water in mijn haar spuit omdat die olie gelijk weer bovenin het flesje drijft.
Ik las dat amandelolie niet zo fijn was als leave-in dus misschien weten jullie nog een andere optie?
Alvast bedankt voor de tips! :)

Groetjes Lotje

Auteur:  Gaeli [ di maart 24, 2015 13:20 ]

Jojoba olie is bij mij vrij licht in mijn haar. Wellicht kun je het daarmee proberen?

Auteur:  Lotje [ di maart 24, 2015 13:33 ]

Hey Gaeli,

Bedankt voor je reactie!
Ik las hier dat de jojoba-olie het haar van sommige mensen hier nogal ''knisperig'' deed aanvoelen en/of dat ze het er heel moeilijk uitgewassen kregen. Hoe ervaar jij dit?

Groetjes Lotje

Auteur:  Gaeli [ di maart 24, 2015 13:51 ]

Geen problemen mee. Wast beter uit dan castor (dat is echt een hel!), kokos- en olijfolie. Maar ik gebruik maar heel weinig, want ik heb super fijn haar en dat ziet er heel snel vettig uit bij het gebruik van olie.

Auteur:  Lotje [ di maart 24, 2015 14:00 ]

Hmmm, klinkt goed! :D Ik ga dit dan wel aanschaffen want mocht het niet in het haar werken dan kan het nog altijd op 't huidje. Bedankt!

Auteur:  http.whynot [ do jul 02, 2015 16:24 ]

waar koop je demi water? :) in belgië? of is gewoon flesjes water ook goed?? ik doe dit nu met gewoon (eigenlijk wel hard) water en het droogt mijn haar ook uit. als ik het een keer doe niet, maar na een paar keer wel, is dat door een build-up?

Auteur:  Athanasia [ do jul 02, 2015 17:58 ]

Nee, bij mij droogt misten ook uit. Eigenlijk is misten niet zo voordelig. Alleen als je haar anders onkambaar is door statische elektriciteit, is het goed. Je haar neemt vanzelf het vocht in de lucht wel op omdat vocht altijd in evenwicht wil zijn. Als je mist, trekt het overtollige vocht uit je haar naar de lucht omdat die droger is. Het is dus niet nodig, en ook slecht als je constant je haar nat maakt.

Alle tijden zijn GMT + 1 uur