Hairfair
http://hairfairforum.be/

Haar en vegetarisch/veganistisch eten
http://hairfairforum.be/viewtopic.php?f=9&t=2568

Auteur:  Aki [ zo apr 24, 2016 10:24 ]
Berichttitel:  Haar en vegetarisch/veganistisch eten

Zijn er hier nog vegetariërs? Denken jullie dat het dan nodig is om extra vitamientjes te nemen?

Auteur:  Athanasia [ zo apr 24, 2016 18:08 ]
Berichttitel:  Re: Voedsel voor haar

Ik eet soms vegetarisch. Eens in de paar dagen neem ik een vitaminesupplement, vooral omdat ik andere tekorten er zo, hopelijk, mee vermijd.

Auteur:  Aviendha [ zo apr 24, 2016 20:23 ]

Ik ben al mn hele leven vegetariër. Als je goed eet, heb je de extra vitaminen niet nodig. Als je geen vlees eet, mis je vnl vitamine B en ijzer. Dat zit gewoon heel veel in vlees. In plantaardige producten zit het ook maar is het soms iets moeilijker op te nemen door het lichaam. Maar zuivel en ei (als je dat wel gewoon eet) bevat dit wel. En daarnaast noten, zaden, bonen en peulvruchten.
Vegetarische vleesvervangers (zoals vega hamburger) bevatten toegevoegde vitamine B en ijzer. Ik geloof zelfs dat ik in de Allerhande eens gelezen heb dat het vega vlees van de Albert Heijn evenveel vitamine B en ijzer bevat als het echte. Dus vega hamburger bevat hetzelfde als echte hamburger. En omdat het synthetisch is, zijn die goed op te nemen in het lijf.

Ik heb iig niet het idee dat ik zwak haar heb ofzo. Mijn moeder is al 40 jaar vegetariër en die heeft toch echt sterk, dik en snelgroeiend haar (hooguit wat droger omdat het nu helemaal grijs is, Haha).

Auteur:  Nyjama [ vr jun 03, 2016 13:20 ]

Ik ben 5 jaar vegetariër geweest en mijn haar heeft het dus wel geweten! Laat ik voorop stellen dat ik ervan overtuigd ben dat iedereen verschillend is en dat wat voor de een wel werkt, voor de ander niet hoeft te werken en andersom. Ik ben dus eigenlijk min of meer weer vlees gaan eten, omdat ik eigenlijk geen keuze had.

Heb in die 5 jaar echt geprobeerd mijn voedingspatroon zodanig aan te passen dat het voor mij werkte, maar het lukte gewoon niet. Nu zijn de belangrijkste bestandsdelen in vlees inderdaad ijzer en vitamine B. Laat ik nu net een persoon zijn die daar vrijwel standaard al vanuit zichzelf tekort aan heeft. Zeker ijzertekort is niet goed voor je haar. (Het valt gewoon uit op een gegeven moment).

Ik heb nog wel van alles geprobeerd, maar het schijnt met voeding suplementen dat het heel verschillend is van persoon tot persoon in hoeverre je lichaam dat opneemt. Bij mij dus nauwelijks. Evenals met vegetarisch vlees. Ik at altijd iets plaatsvervangend, maar ook dat werkte bij niet om de tekorten op peil te krijgen. Uiteindelijk heb ik dus weer de overstap gemaakt naar vlees en toen ik weer vlees at, merkte ik eigenlijk pas hoe slecht het daarvoor met me ging.

Maarja, dan kijk ik naar een goede vriendin van me, we werden rond dezelfde periode vegetariër, en die heeft nergens last van. Geen tekorten, geen haaruitval, geen vermoeidheid. En dan let ze vrijwel amper op wat ze eet en binnenkrijgt. Het leven is soms niet eerlijk verdeeld xD.

Overigens wil ik heel graag letten op wat voor vlees ik koop. Ik vind het echt niet erg om meer te betalen als het beestje daardoor een beter leven heeft gehad. Maar tegenwoordig kun je niks meer vertrouwen, zelfs 'biologisch' is in sommige gevallen alleen een naam om er meer geld voor te kunnen vragen i.p.v. dat het beestje het beter heeft gehad. Dat vind ik echt wel moeilijk, je wil 'goed vlees' kopen, maar waar vind/koop je dat >.<.

Auteur:  Athanasia [ za jun 04, 2016 18:39 ]

Dat is wel een interessant verhaal. Ik ben hier ook heel erg mee bezig. Ik ben het met je eens dat sommige personen het gewoon niet goed kunnen doen op een vegetarisch dieet, tenzij ze het geld zouden hebben om alles te laten monitoren en de geschikte supplementen te laten uitzoeken...
Wanneer ben je weer vlees beginnen eten?

Je kan helaas niks vertrouwen qua vlees in de supermarkt. Het beste zou zijn als je vers wild kon kopen... Ik vind het doden op zich niet slecht, het is de industrie. Maar ja, wie kan met respect gedood en liefde grootgebracht vlees nog aanbieden in deze opgefokte tijden?

Auteur:  Adora [ zo jun 05, 2016 13:46 ]

Hier hoor ik vaak dat men zelf een kalf grootbrengt om dan te slachten
zo om zeker te zijn dat je 'goed' vlees hebt
Ik zou dat zelf niet over mijn hart krijgen, iets wat je zelf elke dag gaat voederen en verzorgen
dan gaan slachten.... Ik zou er hartzeer van hebben
dus niks voor mij. Ik zal wel naar de winkel gaan

Auteur:  Athanasia [ vr jun 10, 2016 19:09 ]
Berichttitel:  Re: Haar en vegetarisch/veganistisch eten

Jeej :D Dankjewel Pha, voor het afsplitsen.

Ik wil nog graag wat vertellen in dit topic. Een vriendin van me die vegetarisch eet, die veel haar verloor, heeft haar bloed laten onderzoeken en ze had een tekort aan B12 en vitamine D. Nu moet wel gezegd dat ze niet bezig was met supplementen en eigenlijk ook niet zo met wat ze dan wel at.
Wat B12 supplementatie betreft, dat is een beetje tricky. Zoals veel anderen dacht ik dat verrijkte plantaardige melk, om maar wat te noemen, voldoende was. Er staat bv op de verpakking voor 200 ml "30% ADH vit. B12". Maar je hebt zowel methylcobalamine als cyanocobalamine. Van juist die laatste heb je niet zoveel nodig, omdat het een stabiele vorm van de vitamine is. Van methylcobalamine daarentegen, de vorm die het meeste gebruikt wordt, heb je wellicht veel hogere dosissen nodig om aan je behoefte te voldoen.

Auteur:  Iejoor [ di sep 20, 2016 09:18 ]

Ik ben sinds 2008 vegetarier en sinds 2012 veganist. Ik merk geen verschil aan mijn haar. Ik neem wel een b12 supplement en ook vitamine d.

Auteur:  Rusalka [ do sep 22, 2016 18:01 ]

Van een vriendin van mij die vegan is hoorde ik dat je B12 dan wel bij moet nemen. Ik bestel vegan B12 voor haar, die je onder je tong legt. Dan schijn je het beter op te nemen. Dat is methylcobalamine, daar hadden we juist voor gekozen omdat er bij de cyanocobalamine cyanide vrij komt.

Auteur:  Skjønnhår [ vr dec 09, 2016 09:37 ]

Ik heb ook een poos vitamine b12 tekort gehad. Aangevuld met supplementen. Daarna was het in orde en ben ik gestopt. Heb deze week weer geprikt op b12 tekort just to be sure. Kan je b12 voor de rest van je leven bij slikken zonder negatieve bijeffecten? Of kan je er een overdosis door opbouwen?

Auteur:  Iejoor [ vr dec 09, 2016 09:50 ]

Vegans nemen b12 altijd. Er zijn ook niet vegans die b12 niet goed opnemen en die moeten dan injecties krijgen, ook voor de rest van hun leven.

Auteur:  Skjønnhår [ vr dec 09, 2016 11:19 ]

Thx voor je snelle antwoord! Ik leek het destijds goed op te nemen, dus dat is prettig.

Auteur:  Astarte [ vr dec 09, 2016 12:57 ]

Skjønnhår schreef:
Ik heb ook een poos vitamine b12 tekort gehad. Aangevuld met supplementen. Daarna was het in orde en ben ik gestopt. Heb deze week weer geprikt op b12 tekort just to be sure. Kan je b12 voor de rest van je leven bij slikken zonder negatieve bijeffecten? Of kan je er een overdosis door opbouwen?

Ik weet het niet zeker ik geloof dat dit onlangs op tv was bij Radar of Kassa. Te veel kan slecht zijn. En kan voor problemen zorgen, die niet onomkeerbaar zijn. Veel fabrikanten doen er te veel in. Alleen het Kruidvat hield zich aan de regels. In ieder geval zou ik proberen die uitzending nog eens te vinden. Ik kan dingen misschien verkeerd hebben gezegd. Een dokter raadplegen lijkt me ook wijs. Niet al het te veel aan vitamines verlaten het lichaam via urine.

Auteur:  Astarte [ vr dec 09, 2016 13:22 ]

Dit zou het programma kunnen zijn:

http://kassa.vara.nl/nieuws/veel-gezond ... itamine-b6

Auteur:  Iejoor [ vr dec 09, 2016 14:11 ]

http://stichtingb12tekort.nl/wetenschap ... ongegrond/

Auteur:  Han [ ma feb 27, 2017 14:25 ]

Ik ben sinds een jaar veganistisch, daarvoor een periode van 2 jaar (heel weinig) vlees en daar nog voor een 6 jaar vegetarisch. Mijn haar is sinds ik vegan ben juist veel dikker geworden en heb minder last van uitval. Ik denk dat het ermee te maken heeft dat je automatisch veel sterker begint te letten op gezond eten, terwijl veel vleeseters gewoon veronderstellen dat alles wel oké is. Desondanks hebben heel veel vleeseters ook B12 tekort zonder dat te weten. Ik probeer erop te letten van af en toe B12 bij te nemen, maar het grote probleem (vind ik) met die supplementen is de enorme hoeveelheid. Je hebt echt maar een fractie nodig van wat er in de meeste pilletjes zit. Ik vind het veel beter gedoseerd in van die multivitaminen, en ik geef daar dus de voorkeur aan. Daarin zit trouwens ook bv foliumzuur en D, ook allemaal heel goed voor je haar. Nu, ik nam die vitaminen ook voor ik vegan was, dus het grote verschil in mijn verbeterde haarkwaliteit zin em niet daarin geloof ik. Ik denk overigens ook dat het grote probleem bij overschakelen van vlees of zelfs veggie naar vegan is dat je véél meer moet eten als vegan! Om met plantaardige voeding aan de nodige energie te komen moet je vanzelfsprekend grotere hoeveelheden eten, en die energie heeft je haar ook nodig. Daardoor ben ik de eerste maanden sterk afgevallen, maar dat is nu weer helemaal in orde.

Auteur:  martijn_natasja [ zo jul 16, 2017 22:05 ]

Ik eet al 17 jaar vegetarisch en eet pas zo'n 5 jaar vegan. Had er veel eerder mee willen beginnen. Dat terzijde, volgens mij krijg je als herbivoor veel betere voeding binnen dan als omnivoor. Ik eet nu veel meer noten en vooral amandelen zijn erg goed voor je haargroei.

Auteur:  Siveda [ zo jul 16, 2017 22:43 ]

Je kunt echt geen overdosis aan B12 krijgen, het overschot plas je namelijk gewoon weer uit. Ook zijn de maatstaven die ze hanteren voor een 'gezond gehalte' nogal dubieus. In Nederland kan dat al per ziekenhuis verschillen (in het ene ziekenhuis heb je een tekort onder de 150, bij het andere spreken ze pas van een tekort onder de 75 ofzo). In Japan spreken ze al van een tekort onder de 500. Kun je nagaan. Je kunt zeker tot 1200 lekker opkrikken. Vroeger toen de mensen hun wortels nog uit de grond trokken en daar de B12 door binnenkregen (want B12 komt uit bacteriën uit de grond, niet uit de dieren zelf) kon je het gehalte ook niet reguleren en kreeg je er waarschijnlijk enorme hoeveelheden van binnen. In onze huidige samenleving komen de tekorten doordat we alles afwassen en in kassen verbouwen. Dan zeggen ze dat je het maar via dierlijke producten moet binnen krijgen, terwijl dat een omslachtige manier is. Het dier eet van de grond (alleen in ideale omstandigheden) en daardoor krijg jij B12 binnen als je het dier eet. Echter zien de meeste dieren nooit daglicht, dus die eten echt niet buiten van de grond. Daarom injecteren ze dieren met B12, zodat ze het alsnog kunnen verkopen en promoten als gezond, omdat het B12 bevat. Je reinste recycling...

Ik spuit mijn B12 zelf op doktersadvies. Niet omdat ik een tekort had, maar omdat mijn vorm van B12 ook een detox effect heeft (hydroxocobalamine) en ik heb dat nodig om de gifstoffen uit mijn lichaam te drijven. Als je verder gezond bent, kun je meestal prima voldoen met pilletjes of liever smelttabletten, tenzij je een opnamestoornis hebt. Ik moet 2 keer per week spuiten en gebruik een mega hoge dosering, dus als dat schadelijk was dan had ik dat wel gemerkt. :p Mijn arts weet wel wat ie doet.

Overigens zijn echt tal van vage symptomen waarvoor geen dokter ooit een verklaring weet te vinden (want de meesten weten niks van vitamines en zien alles vanuit een ander perspectief) te verklaren door een B12 tekort. Hier in NL moet je extreem veel moeite doen wil je een dokter vinden die je wil helpen. De injectievloeistof 1 mg gebruiken ze hier (alleen op recept) voor mensen van wie ze wel vinden dat ze een extreem tekort hebben, terwijl in België de 10 mg (10 keer zo'n hoge dosering!) gewoon vrij verkrijgbaar is van de apotheek. Het lijkt wel alsof ze hier mensen liever ziek houden dan een simpele vitamine te geven. Ik haal mijn B12 in 10 mg dan ook in België. Let wel: mocht je dit ooit willen gebruiken, deze dosering doet nogal pijn omdat hij zo stroperig dik is. Ik heb hier verdoving voor. De 1 of 3 mg is wel goed te handelen.

Ik eet zelf de afgelopen 5-7 jaar al bijna geen vlees meer, maar heb anderhalf jaar geleden in 1 klap de omslag naar vegan gemaakt. Ik moet zeggen dat ik het op sommige momenten wel moeilijk vind. Niet wat betreft vlees, want dat krijg ik echt mijn strot niet meer door na alles wat ik gezien heb en weet. Maar dingen als kaas, chocola of ijs, daar zijn (althans in Nederland) nog niet zoveel lekkere vervangers voor vind ik. Op wat zwakke momenten heb ik toen toch nog eens een (zuivel)ijsje enzo gegeten, maar ik ben er nu weer helemaal klaar mee. Ik doe het in de eerste plaats voor de dieren, maar voor je gezondheid is vegan leven ook het beste wat je je lichaam cadeau kunt geven. Mijn huid knapt er enorm door op en ik hoor van veel mensen dat ze nog nooit van hun leven zoveel energie hebben gehad. Een vitamine B12 of D of wat ijzer moeten bijslikken weegt niet op tegen de nadelen van het eten van dierlijke producten (voor zowel dier als mens).

Ik heb niks gemerkt aan mijn haar. De problemen die ik had met mijn haar hadden een andere oorzaak en ontstonden voordat ik vegan werd. Nu is mijn haar weer aan het opknappen.

Auteur:  Roodkapje [ ma jul 17, 2017 00:55 ]

Ik heb ook een paar maanden B12 gespoten. Ik weet dat spuiten het beste blijft, maar ik werd er helemaal naar van. Gebruik nu een mond en neusspray.

Ik eet zelf ook vegan en probeer daarnaast al mijn spullen over te zetten op vegan (cosmetica, schoonmaakmiddelen). Soms vind ik het nog wel moeilijk, maar dat is vooral buitenshuis. Daar komt het ook nog wel eens voor dat ik iets met ei of zuivel erin verwerkt eet, omdat ik het moeilijk vind om aan anderen te vragen om helemaal vegan te koken voor mij. Maar het begint me steeds meer tegen te staan om het te eten...

Auteur:  martijn_natasja [ ma jul 17, 2017 14:18 ]

Siveda, er is zoveel vegan kaas, chocolade en ijs..!! En wij gaan elke week naar Duitsland (wonen er een km van vandaan) en daar hebben ze nog veel meer wat je ook vaak online kunt bestellen!

Vanochtend vitamine B12 supplementen gekocht en vitamine D.
Ben benieuwd of t effect op m'n haar gaat hebben!

Auteur:  Siveda [ ma jul 17, 2017 17:04 ]

Roodkapje schreef:

Ik eet zelf ook vegan en probeer daarnaast al mijn spullen over te zetten op vegan (cosmetica, schoonmaakmiddelen)

Dat probeer ik nu ook door te zetten :)

@martijn_natasja: Helaas vind ik die meestal niet lekker. :( De vegan kaas die bij de Jumbo te krijgen is (naam ff kwijt) vond ik heel vies, chocola is niet vies maar ook niet lekker, en qua ijs vind ik alleen de Ola raspberry en vanille soja-ijs super lekker en goed. Maar! Ben & Jerry's heeft vandaag aangekondigd dat ze het vegan ijs ook ein-de-lijk naar Nederland brengen! :hysterisch

Ik zou inderdaad eens naar Duitsland moeten, daar is het vegan walhalla had ik al vernomen. :p Weet jij websites waar je het online kunt bestellen? Ik heb al veel goeds gehoord over bepaalde chocolade daar! Je hebt daar ook gewoon volledig vegan supermarkten zelfs...

Auteur:  Pha [ ma jul 17, 2017 17:18 ]

Hier in België is er elk jaar een vegan festival en daar heb ik echt al het lekkerste veganijs ooit gegeten. Niemand zou kunnen zeggen dat het geen echt ijs was. Zo goed was het!

Auteur:  Siveda [ ma jul 17, 2017 17:39 ]

Jaaa, op dat soort plekken hebben ze wel heel bijzonder ijs! Dat zou ik wel graag eens willen proberen.

Hier ken ik verder eigenlijk alleen Dr. Grunschnabel, maar die hebben nogal aparte smaakjes en daar houd ik niet zo van. Geef mij maar gewoon iets met karamel ofzo...

Auteur:  martijn_natasja [ ma jul 17, 2017 21:58 ]

Siveda schreef:

@martijn_natasja: Helaas vind ik die meestal niet lekker. :( De vegan kaas die bij de Jumbo te krijgen is (naam ff kwijt) vond ik heel vies, chocola is niet vies maar ook niet lekker, en qua ijs vind ik alleen de Ola raspberry en vanille soja-ijs super lekker en goed. Maar! Ben & Jerry's heeft vandaag aangekondigd dat ze het vegan ijs ook ein-de-lijk naar Nederland brengen! :hysterisch

Ik zou inderdaad eens naar Duitsland moeten, daar is het vegan walhalla had ik al vernomen. :p Weet jij websites waar je het online kunt bestellen? Ik heb al veel goeds gehoord over bepaalde chocolade daar! Je hebt daar ook gewoon volledig vegan supermarkten zelfs...

Wattes?? Komt Ben n Jerry's eigenlijk naar Nederland?? Niiiiiice!! Maar wij vinden veel ander ijs ook lekker. Niet zo lekker als non vegan ijs, maar ach. Wij kopen altijd bij Veggiedeli.nl. De kaas bij de Jumbo heet Wilmersburger en vinden wij ook niet heel lekker. Maar je hebt zoooooveel meer!

Alle tijden zijn GMT + 1 uur