Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu wo aug 23, 2017 18:40

Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Natuurzeep-topic 
Auteur Bericht
Langhaartje

Images: 4
Haarcode: 1b/F/ii(8,5)
Lengte: 30/96?/?

Antwoord met een citaat
Bericht Natuurzeep-topic
Dit topic gaat over het wassen van je haar met natuurzeep.

Wat is een natuurzeep?
Een natuurzeep bestaat alleen maar uit verzeepte oliën en water, eventueel met toevoeging van citruszuur om de zeep minder basisch/alkalisch te maken.
Voorbeeld: de ingrediënten van aleppozeep zijn olijfolie, laurierolie, water en NaOH. Het laatste ingrediënt is natriumhydroxide, een sterke base die dient om het verzepingsproces te starten. Normaliter blijft daarvan niets over in de uiteindelijke zeep.
Als een olie of een deel van de oliën in de zeep expres niet verzeept wordt, is er sprake van overvetting. Die niet-verzeepte oliën verzorgen je haar bij het wassen. Aleppozeep heeft 0% overvetting, dat wil zeggen: geen deel van de oliën blijft onverzeept. De courante overvettingspercentages zijn onder ca. 14%. 14% is voor de meeste mensen al een te hoge overvetting.

Dermatologische overwegingen
Aangezien je haar wassen ook je hoofdhuid wassen betekent, hier even enkele argumenten voor en tegen het gebruik van natuurzeep om je huid te reinigen.

Voor
- je zit niet met harde sulfaten, noch de bijkomende ingrediënten van commerciële cleansers; zeep is een uitstekende en toch relatief milde reiniger
- natuurzeep is een product dat een millenialange traditie kent

Tegen
- je huid is lichtjes zuur, en zeep is lichtjes basisch. Dat haalt het evenwicht van je huid overhoop

Het laatste argument kan eenvoudig weerlegd worden: je huid heeft voldoende tijd om te herstellen van het onevenwicht, op voorwaarde dat je maar 1x per dag of minder zeep gebruikt. Bovendien moet men geen overdreven angst hebben voor tijdelijk onevenwicht. Integendeel: het onevenwicht zorgt juist voor een zekere dynamiek.

Natuurzeep voor haar en haarzeep
In principe kan je alle natuurzepen gebruiken om je haren te wassen. Maar sommige zijn beter geschikt dan andere. Zo is het niet aan te bevelen met aleppozeep te wassen, daar het geen onverzeepte oliën heeft en dus uitdrogend kan werken. Ook gewone natuurzepen voor huidgebruik zijn niet altijd even wenselijk. Een zeep met 100% olijfolie vereist een zure spoeling, anders heb je kalkzeep (Wikipedia geeft geen anderstalige artikels voor het Duitse "Kalkseife", mijn vertaling is waarschijnlijk niet de correcte term in het Nederlands--ik hoor het graag als iemand het juiste woord weet). Kalkzeep treedt op bij water waarin een zekere hoeveelheid kalk zit. De precieze chemische processen ken ik niet, maar de waswerking van zeep vermindert en de zeep bindt zich met de kalk in het water. Als je haar droog is merk je dan bij het kammen een grijs residu en dikwijls ook statisch haar. Gewone tensiden (sulfaten) hebben dit veel minder of amper.

Kalkzeep voorkomen
Kalkzeep kan je voorkomen op twee manieren.
1) Je zeep heeft een zuur element en is aldus een haarzeep of shampoobar à la Chagrin Valley
2) Je gebruikt een azijnspoeling. Zie het bijhorende artikel geschreven door Pha.

DISCLAIMER
Zoals steeds is de informatie in mijn artikels onder voorbehoud. Ik probeer steeds zo waarheidsgetrouw als mogelijk te zijn, maar kan niet voorkomen dat ik bij het schrijven dingen fout heb geïnterpreteerd.

ma maart 16, 2015 15:45
Profiel Personal album
Donshaartje

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Natuurzeep-topic
Dit klinkt als het proberen waard. iemand enig idee waar dit te krijgen is? Nee ik heb nog niet gegoogeld zal het thuis meteen doen!!:D

di maart 17, 2015 14:55
Profiel
Langhaartje

Lengte: 3/20/50
Antwoord met een citaat
www.soap7.com

Heel fijne zeep!

wo feb 01, 2017 20:45
Profiel
Langhaartje

Haarcode: 2a N II
Lengte: ??/90/??

Antwoord met een citaat
Als onze afzuigkap gemaakt is ga ik weer zeep maken!

do feb 02, 2017 18:51
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 4 berichten ]