Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu vr dec 15, 2017 11:24

Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
BBB-topic 
Auteur Bericht
Langhaartje

Images: 0
Antwoord met een citaat
Bericht BBB-topic
Het gebruik van een BBB hoort onlosmakelijk bij scalp wash (zie gelijknamig topic).

Wat is een BBB?
BBB staat voor boar bristle brush. Boar = everzwijn, dus een borstel van everzwijnhaar.

Waarom gebruik je het?
1) Je gebruikt een BBB om sebum of een beetje olie over de haren te verspreiden. Je kan het vergelijken met hout boenen. Het houdt het haar zacht en beschermd.
2) Tegelijkertijd borstel je stof en vuil uit je haren. Daarom kan je niet voor een lange periode scalp wash doen zonder te borstelen.

Hardheid, vorm en haartype
1) Hardheid
Een Mason Pearson pure BBB heeft erg stijve en dikke haren. Fijn haar wordt zo sneller kapotgetrokken. Altesse is een van de goedkoopste merken met minimumprijs voor een BBB (ca. 20 euro) en heeft zeer fijne, flexibele haren.
2) Vorm
Een rechthoekige, platte borstel zonder kussentje werkt beter voor lang haar dan een ovale en convexe borstel met kussentje.
3) Haartype
BBB's zijn voornamelijk bedoeld voor steile tot golvende haartypes.

Echtheid verificiëren
De beste test in de winkel is om onopvallend even aan de borstel te ruiken. Een nieuwe BBB stinkt echt naar dier--everzwijn dus. (Noot: na een tijd begint de borstel heerlijk naar jezelf te ruiken.) Een valse BBB ruikt naar niks bijzonders, plastic. Ik heb dit onlangs ervaren bij een borstel die als BBB gepromoot werd en ook zo nagemaakt werd, de bruine puntjes inclusief. Het zag er allemaal verdacht perfect uit. Ik rook eraan en ja, plastic. Natuurlijk zullen fabrikanten ervoor zorgen dat de haren er als everzwijn uitzien, maar wie neemt de moeite om de geur te faken?

Hoe borstel je met een BBB?
Samenvatting: Eerst heel goed de haren uitkammen, daarna borstel je van hoofd naar puntjes. Daarna weer kammen, belangrijk! Anders heb je een "vervilte" massa.
Om statisch haar ongedaan te maken volstaat het je haren met de handen samen te knijpen.

Je kan het borstelen in stappen doen: eerst hoofd, kammen, een stuk van de lengte, kammen, de rest.
Je kan dit ondersteboven doen maar dat duurt vaak te lang voor mensen met classic lengte of langer en geeft soms ook een statische knoeiboel.

Reinigen?
Het is nodig om tenminste na elke borstelbeurt droog te reinigen. Voor mensen die lang scalp wash doen is meerdere malen droog reinigen tijdens het borstelen zelfs wenselijk.
Je borstelt simpelweg je handpalm en vingers tot het stof er amper nog uitdwarrelt. Om haren uit de borstel te halen kan je een kam gebruiken.

Nat reinigen gebeurt liefst wekelijks. Hiervoor neem je een potje dat breed genoeg is voor de borstelkop. Daarin doe je evenveel shampoo als voor je haar en dan warm water tot de rand. De borstelharen in het schuim heen en weer bewegen, vingers gebruiken om het in te masseren. Uitspoelen gebeurt in hetzelfde potje met helder water.
Nooit de borstel helemaal nat laten worden, water bij de aanzet van de haren of het kussentje vermijden.
Na het wassen ondersteboven laten drogen. Ik steek mijn borstel simpelweg tussen twee zware boeken (die op hun zij liggen).

DISCLAIMER
Zoals steeds is de informatie in mijn artikels onder voorbehoud. Ik probeer steeds zo waarheidsgetrouw als mogelijk te zijn, maar kan niet voorkomen dat ik bij het schrijven dingen fout heb geïnterpreteerd.

za nov 29, 2014 17:55
Profiel
Langhaartje

Haarcode: 1b/c M ii
Lengte: 112/155/...
Antwoord met een citaat
Bericht Re: BBB-topic
Misschien zijn de goedkopere 100% haren borstels van varkenshaar en niet van everzwijnen? Ik heb een goedkope zachte 100% haren borstel, er staat niet op dat het everzwijnborstel is dus ik dacht van varkenshaar. (of heet dat varkensborstel?)

za nov 29, 2014 20:36
Profiel
Langhaartje

Antwoord met een citaat
Dat weet ik helaas niet. Daar heb ik nog niet over nagedacht, dat moet ik eens doen--het principe zal wel hetzelfde zijn als bij borstels van everzwijnhaar.

za nov 29, 2014 21:03
Profiel
Donshaartje

Haarcode: 1c F ii/iii
Lengte: 60/82/90
Antwoord met een citaat
Ik heb er ook een waarbij niet staat waarvan het is (behalve dat het echt haar is). Eigenlijk gaat het tegen mijn vegetarische principes in, maar ja... Hij werkt wel goed en neemt echt vuil uit mijn haren weg, dus ik neem aan dat 'ie echt is. :)

za nov 29, 2014 21:48
Profiel
Langhaartje

Antwoord met een citaat
Ik had het ook niet opgezocht hoor, het is iets wat ik hoorde toen ik klein was. Maar nu met internet blijken een aantal dingen die vroeger van mond tot mond gingen niet of deels niet te kloppen. Ik heb wel een van de borstelharen die uit stak zat losgetrokken en aangestoken en het ruikt naar verbrand haar, dus het is in ieder geval wel echt haar.

zo nov 30, 2014 11:23
Profiel
Langhaartje

Antwoord met een citaat
Dat is een goede test! Dat stond ook op die franse blog, Les cheveux de mini.

Boar, everzwijn, is een groot wild varken en zal waarschijnlijk de stijfste en dikste haren leveren, dus voor de Mason Pearson en soortgelijke, terwijl zachtere haren van "gewone" varkens komen. Of van andere dieren zelfs. Hier heb je een overzicht van de verschillende dierenharen gebruikt voor verfborstels: http://www.dickblick.com/info/brushhair/

zo nov 30, 2014 11:58
Profiel
Donshaartje

Haarcode: 2a F ii
Lengte: BSL/BSL/TBL

Antwoord met een citaat
ik heb een halve neppe volgens mij. Na een filmpje over verfborstels dat die niet 100% van dierenharen zijn gemaakt maar ook gedeeltelijk synthetisch, heb ik mijn borstel eens van dichtbij bekeken en ik denk dat er ook syntethische haren tussen zitten. Of misschien wel helemaal als ik lees hoe goed ze nagemaakt kunnen worden. De aansteek tip is wel een goede, dat verschil ruik je wel goed.

ma dec 01, 2014 09:03
Profiel WWW
Langhaartje

Antwoord met een citaat
Ja alleen steek je maar 1 haartje aan, dus als er plasticen tussen zitten en je hebt alleen een echte haar getest dan helpt het nog niet :(

Ik hoop maar dat mijn borstel van varkenshaar is, want die worden opgegeten en niet speciaal voor de vacht gedood. Hoop ik. Ik wil echt geen eekhoorntjes of dassenhaar in m'n borstel. Waarom maken ze geen biologische haar borstels?? Zou zwijnehaar biologisch zijn?

ma dec 01, 2014 11:54
Profiel
Langhaartje

Antwoord met een citaat
Het zal wel varkenshaar zijn want dat is het goedkoopste, ik bedoel, welke haarborstelmaker zou nu eekhoorntjes gebruiken wanneer varkenshaar beschikbaar is...

Een loep + ruiken geeft uitsluitsel in de meeste gevallen. Of eerst met een loep kijken naar verdacht perfecte haren in de borstel en die dan uittrekken en aansteken.

ma dec 01, 2014 12:32
Profiel
Donshaartje

Antwoord met een citaat
Brrr als het echt van varkenshaas is gemaakt; deze dieren worden levend opgehangen en gestript.
Was laatst op tv.

Voor mij dus never een borstel of verfkwast van varkenshaas! Hoe goed het ook zou zijn.

di dec 02, 2014 21:47
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende