Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu vr dec 15, 2017 11:24

Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Verzorgingstips voor beginners 
Auteur Bericht
Hoofdhaartje

Images: 18
Haarcode: 1a F ii
Lengte: 54/91/100

Antwoord met een citaat
Bericht Verzorgingstips voor beginners
Tips voor betere haarverzorging

Dus je wilt graag lang haar of toch tenminste mooi, gezond haar? Dankzij een paar simpele veranderingen kan je al een enorm verschil voelen en zien. Voor lang haar is het belangrijk dat het gezond blijft of het kan niet meer verder groeien omdat het afbreekt door schade.

Eerst is het belangrijk te weten wat je haar kwetsbaar maakt. Dat zijn ten eerste:
-hitte
-wrijving
-zout / chloor, ammoniak, waterstofperoxide of andere chemische stoffen

Elke haar bestaat uit keratine (een proteïne) en heeft schubbetjes die de cortex (kern van de haar) beschermen. Een gezond haartje heeft platliggende schubben, waardoor het glanst. De haarwortel is het enige echt levende deel van de haar. Een gezonde hoofdhuid is belangrijk voor de haarwortels. De doorbloeding moet goed zijn voor een goede aanvoer van vitaminen voor de groei en de talg op de hoofdhuid conditioneert de haren.

Ik geef een paar do's en don'ts, maar ik wil toch nog even zeggen dat ieders haar anders is. Groffe haren kunnen meestal wat meer hebben dan fijne haren bijvoorbeeld.

Zoals hierboven al vermeld, is te veel hitte best te vermijden voor je haar. Hitte droogt de haren uit en doen de schubben openen. En we willen juist gesloten schubben voor meer glans ;)

Hitte komt van:

-haardroger:
vermijden, maar je kan een compromis sluiten door haardroger op koude stand te gebruiken

-steiltang of krultang:
vermijden, het wordt misschien tijd om vrede te nemen met je natuurlijke haarstructuur :) Er zijn ook haarvriendelijke manieren om golven of krullen te verkrijgen.

-zon:
het haar kan gewoon uitdrogen door de hoge temperatuur in de zomer, maar het kan ook afbleken door de zon. Dat maakt het haar poreus. Er bestaan conditioners met een zonnefilter. Je haren bedekken met een sjaaltje is de beste optie.

Wrijving komt van:

-afdrogen
Veel mensen wrijven hard over hun haren om ze snel droog te krijgen. Maar al die wrijving beschadigt de schubben van de haren. Een betere manier van afdrogen is: -eerst het overtollig vocht voorzichtig uit je haren knijpen (niet wringen zoals een dweil!) -daarna de handdoek gebruiken om te deppen en zachtjes te knijpen

-knopen

Ten eerste moet je kijken naar de manier waarop je ontknoopt. Het is vooral belangrijk dat je niet helemaal vanboven naar beneden werkt, maar eerder in het midden of vanonder begint met ontknopen en zo naar boven gaat. Ontknopen zorgt voor wrijving en door vanboven te beginnen geef je jezelf meer knopen ipv minder.

Ten tweede kan je ook proberen zoveel mogelijk knopen te vermijden, zoals je haar vastdoen als het een winderige dag is of als je haar in het water komt.

Ten derde doet een conditioner wonderen om haren makkelijk te ontknopen. Ook een leave-in (conditioner of olie die je in de haren doet na het wassen zonder uit te spoelen) helpt hierbij.

Ten laatste moet je oppassen bij nat haar. Nat haar is zwakker en rekt gemakkelijker uit. Het is beter te wachten totdat je haren redelijk droog zijn.

- kammen en borstelen:
je moet natuurlijk je haar ontknopen :) , maar de keuze in kam en borstel kan een verschil maken.

Je kan het best een wijdgetande kam nemen die geen naden heeft. Bij plastic kammen wordt bij het maken de twee helften van de kam tegen elkaar gedrukt, waardoor er op de tanden van de kam een soort van naad ontstaat. Denk aan een schaar die over een lint gaat om het te laten krullen. Een houten of hoornen kam heeft dat niet.

Borstels zijn sowieso iets ruwer voor het haar. Door eerst te ontknopen met een wijdtandse kam, vermijd je al een deel schade. Met borstels trek je makkelijker genadeloos door de knopen en door eerst al wat te ontwarren wordt dat vermeden. Borstelen is niet essentieel voor de ontwarring, gewoon kammen is al genoeg. Maar voor kapsels te maken kan een borstel handig zijn om alles mooier naar achteren te borstelen. Opgepast voor gewone borstels met metalen pinnetjes. Een borstel wordt ook schadelijker als de noppen van de pinnetjes eraf gaan (ook pijnlijk voor de hoofdhuid). Houten borstels kunnen ook weer dit euvel verhelpen. :)

Sommige mensen gebruiken gewoon geen kam of borstel meer, maar gebruiken enkel hun vingers om hun haren zacht te ontwarren. Vingers zijn natuurlijk minder schadelijk, maar ze ontknopen ook minder goed.

-haren losdragen:
vooral bij lange haren geeft veel losdragen schade, omdat het makkelijk overal tussen komt te zitten. Het wrijft tussen je rug en de stoel, je rug en je rugzak, ... Wil je dat echt vermijden dan zijn opsteekkapsels hier de truc, maar als je je haren al heel goed verzorgt, moet je je niet gevangen gaan voelen omdat je het altijd verplicht op moet steken. Je lange haren zijn er ook om van te genieten en je kan alle tips misschien heel streng opvolgen, je haar ondervindt door de jaren heen toch wat schade.

-bepaalde elastiekjes
Sommige elastiekjes zijn vastgemaakt door een stukje metaal. Dat stukje is hard voor je haren, wrijft er langs en geeft dus schade. Daarnaast blijven er makkelijk haren tussensteken, wat pijnlijk is en ook voor knopen zorgt. Er zijn overal elastiekjes te vinden die van een zachte stof zijn gemaakt.
Ook opgepast voor rubberen elastiekjes. Dat zijn vooral die hele kleintjes die makkelijk zijn om kleine vlechtjes vast te zetten. Ze zijn het best glad, zodat ze makkelijker uitglijden. Anders kan je ze gewoon doorknippen, zodat ze niet in de knoop raken met de rest van je haar.
De plaats van een elastiekje kan ook voor wrijving zorgen. Elke dag een staart dragen is niet zo goed, omdat het iedere keer dezelfde plek belast met wrijving.

Uitdrogende stoffen zijn:

- zout:
Zeewater droogt je haar uit door het hoge zoutgehalte. Na het zwemmen goed je haren uitspoelen vermijdt verdere uitdroging. Je kan er ook wat conditioner gebruiken om je haar weer wat voeding te geven.

Je kan ook je haren eerst al goed nat maken en dan een badmuts opdoen, zodat je haren niet te veel in contact komen met het water. Door ze op voorhand al nat te maken, zijn je haren al verzadigd en nemen ze minder van het slechte water op.

-chloor:
Zwembadwater vol chloor werkt ook uitdrogend. Hier kan je hetzelfde toepassen als bij zeewater en zout.

- ammoniak, waterstofperoxide of andere chemische stoffen
Schadelijke chemische stoffen zijn terug te vinden in haarverf.

Waterstofperoxide wordt gebruikt om het haar te blonderen. Het zit ook in bepaalde haarverf om eerst de haren te ontkleuren, zodat de nieuwe kleur beter kan worden afgezet. Deze stof is irriterend voor de hoofdhuid. Als de hoofdhuid hier te lang aan wordt blootgesteld, wordt ze verbrand.

Ammoniak is ook een irriterende stof voor de hoofdhuid en droogt de haren uit.

Wil je schadelijke chemische stoffen vermijden, maar toch je haar verfen, dan zijn er verschillende opties: henna of natuurlijke haarverf (zoals Naturtint en Hennaplus).

Voor het afbleken van het haar heb je helaas altijd waterstofperoxide nodig.

Afbeelding

ma jul 25, 2011 16:59
Profiel Personal album WWW
Donshaartje

Lengte: oorlengte
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verzorgingstips voor beginners
Hoe zit dat dan op mijn werk? Ik werk met zout en wat chemische stoffen..is dat ook schadelijk als het in de lucht hangt? Ook draag ik een haarnetje..van wat voor stof het gemaakt is weet ik niet maar mijn haar voelt er raar door aan als ik het de hele dag op heb gehad..het netje is van het stof gemaakt die zegmaar bij droge handen van de alcohol aan je vingers blijft hangen en voelt erg stug aan..

Ik hoop dat je me wat tips kan geven, want ik heb het idee dat van het 5 dagen in de week de gehele dag het haarnetje dragen, mijn haar daardoor ook beschadigt..?

zo jan 08, 2012 11:56
Profiel
Hoofdhaartje

Antwoord met een citaat
Ja, een haarnetje is niet zo ideaal natuurlijk. Het geeft ook wrijving. Misschien een zijden haarkapje eronder dragen? Geen satijn, want dat ademt niet goed.

Afbeelding

zo jan 08, 2012 17:01
Donshaartje

Lengte: oorlengte
Antwoord met een citaat
Pha schreef:
Ja, een haarnetje is niet zo ideaal natuurlijk. Het geeft ook wrijving. Misschien een zijden haarkapje eronder dragen? Geen satijn, want dat ademt niet goed.

Zijn zijde haarkapjes te koop in de winkel?

do jan 12, 2012 20:18
Profiel
Hoofdhaartje

Antwoord met een citaat
Geen idee, sorry :s

Afbeelding

do jan 12, 2012 20:45
Langhaartje

Haarcode: 2a N ii
Lengte: ?/106/110

Antwoord met een citaat
Of je knoopt gewoon een zijden sjaaltje om je hoofd :) Is denk ik wel hetzelfde idee? En moet je verplicht een haarnetje dragen? Of is iets anders ook goed om je haar bij elkaar te houden en/of te voorkomen dat er haren ergens in vallen?

do jan 12, 2012 21:40
Profiel
Langhaartje

Haarcode: 2a F ii
Lengte: BSL/taille/heup
Antwoord met een citaat
Misschien moet je eens op internet rondneuzen voor zoiets.

http://muslimabiz.nl/bones/31-bone-standaard.html

Zoiets misschien?

http://www.youtube.com/user/Skjonnhar

I believe life is what you make it and I make it one hell of a ride!

vr jan 13, 2012 13:11
Profiel WWW
Donshaartje

Haarcode: 1C N iii
Lengte: 10/40/65

Antwoord met een citaat
Inderdaad een zijden sjaal is heel goed voor je haar en huid. Ook voor het slapen trouwens. Menden die met beton werken hebben ook zo een raar haar. het gaat er inzitten. Je haar heeft een cappulair vermogen (als ik dat goed schrijf zo uit mijn hoofd) het betekend in ieder geval dat het vocht uit de lucht kan opnemen. (eigenlijk ook logisch anders zou je har ook niet nat worden als je het in water stopte) en kan dus schade ondervinden uit de omgeving waar je bent.

zo feb 17, 2013 21:05
Profiel WWW
Donshaartje

Haarcode: 2c F ii
Lengte: 50 / 52 / 75

Antwoord met een citaat
weet iemand welke conditioners zonnebescherming geven en waar je die vind?
ik draag niet graag hoeden, petten, sjaaltjes als het warm weer is haha.

do jul 02, 2015 18:08
Profiel
Langhaartje

Haarcode: 2a n ii
Lengte: APL/BSL/TB

Antwoord met een citaat
Ik weet alleen dat veel shampoo's voor gekleurd haar een uv-filter oid hebben maar daar zitten waarschijnlijk wel siliconen in.

vr jul 31, 2015 01:04
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende