Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu di okt 24, 2017 08:51

Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Zuurtegraad herstellen (ACV-spoeling) 
Auteur Bericht
Hoofdhaartje

Images: 10
Haarcode: 1a F ii
Lengte: 54/91/100

Antwoord met een citaat
Bericht Zuurtegraad herstellen (ACV-spoeling)
Hoe kan je de zuurtegraad herstellen van je hoofdhuid en/of haar? En waarom is dat zo belangrijk? Ik zal even van het begin beginnen: je hebt zuur en je hebt base. Base ofwel alkalisch is alles boven ph-waarde 7 (ph-waarde betekent zuurtegraad). Water is neutraal en heeft ongeveer een ph-waarde van 7. Heeft iets een ph-waarde van 7,5 bijvoorbeeld, dan is dat heel lichtjes alkalisch oftewel basisch. Aan de ander kant, iets met een ph van 6,5 is heel lichtjes zuur. De haren en de hoofdhuid hebben ongeveer een ph-waarde van 4,5 , maar dat kan natuurlijk van persoon tot persoon verschillen.

Je hoofdhuid heeft een soort van "mantel" of laagje dat dus licht zuur is. Als dat uit evenwicht geraakt, krijg je eventueel last van jeuk, schilfers enz. Je haren daarentegen bestaan uit schubbetjes, die mooi aansluiten. Door warmte of producten die basisch zijn te gebruiken, zoals shampoobars, gaan de schubbetjes openstaan, wat een stug en knoperig gevoel geeft. Het is dus belangrijk de zuurtegraad te herstellen. En dan komen we natuurlijk bij de vraag hoe je dat kan doen.

Azijnspoeling
De meeste gekende remedie daarvoor is een appelazijnspoeling, afgekort ACV (apple cider vinegar). Als je blond haar hebt, is het aangeraden om witte azijn te gebruiken. Er is een kans dat appelazijn een rode schijn op blond of grijs haar achterlaat. Azijn is van zichzelf heel zuur en moet dus verdund worden met water. Het is erg persoonlijk wat ideaal is voor iemands hoofdhuid. Je kan het beste beginnen met één eetlepel azijn op een liter water. Doet dat niks voor je, kan je altijd verhogen. Ikzelf durf gemakkelijk 4 eetlepels op een liter gebruiken. Het gewenste resultaat is haar dat makkelijker te ontknopen is en veel glans heeft. Daarnaast geef het ook een heel "schoon" gevoel aan je haar. Is je haar echter knoperig, droog en gewoonweg een strobos, dan heb je waarschijnlijk te veel azijn gebruikt. Merk je niks, dan moet je meer azijn gebruiken per liter.

Je gebruikt de spoeling NA het wassen met shampoo, maar daarnaast kies je of je het voor of na de conditioner doet. Sommige mensen kiezen ervoor om de spoeling niet uit te spoelen, anderen spoelen het wel uit nadat het even heeft ingetrokken. De geur is wel sterk op het moment zelf, maar trekt volledig weg eens de haren droog zijn. Vind je de geur toch storend, dan gebruik je het beste voor de conditioner en spoel je het kort even uit voordat je verder met je haarroutine gaat. De geur zal helaas altijd beetje aanwezig zijn tijdens het proces.

Andere zuurtegraadherstellers
Vanwege de geur zijn er ook al andere zuurtegraadherstellers uitgevonden, zoals citric acid of citroenzuur. Blijkbaar kan je dat bij de apotheker vragen, maar ikzelf heb geen enkele ervaring met citroenzuur en hoeveel je nodig hebt per liter. Het voordeel van deze spoeling is wel dat het geurloos is. Maar het nadeel kan zijn dat het niet zo effectief is. Zover ik gelezen heb, lijkt de voorkeur toch uit te gaan naar appelazijn. Persoonlijk vind ik ook dat appelazijn beter werkt dan witte azijn. Daarnaast kan je ook citroensap verdunnen in water, maar citroensap droogt best uit en dan mag je zeker niet in de zon komen. Citroensap bleekt het haar als de zon erop schijnt.

Bijkomende opmerkingen
Er wordt wel eens gezegd dat een ACV kan gebruikt worden om te clarifyen. Dat is maar een halve waarheid. ACV kan helpen om zeepresten te verwijderen of als je met een mineralen buildup zit door hard water (te veel calcium). Het kan echter NIET alle soorten siliconen verwijderen. Daarvoor heb je een sulfatenshampoo nodig.

PAS OP dat de spoeling niet in de ogen komt. Het zal enorm pikken in de ogen, misschien zelfs schade toebrengen en je kan maar beter voorkomen dan genezen.

Afbeelding

za mei 26, 2012 21:43
Profiel Personal album WWW
Langhaartje

Haarcode: 2a N iii

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zuurtegraad herstellen (ACV-spoeling)
yes yes yes :cheer
dankje voor de duidelijke uitleg ;)

zo mei 27, 2012 11:10
Profiel
Hoofdhaartje

Lengte: 67/85/90
Antwoord met een citaat
Zelf maak ik de ACV spoeling altijd vlak voor het haren wassen. Ik gebruik
daarvoor een plastic halve literflesje, waarin ik eerst een flinke scheut azijn
doe en daarna verder vult met water. Even schudden en klaar. Uit zo'n flesje
kun je het ook gemakkelijk over je hoofd en haren verdelen en komt er niks in
je ogen.

Zelf vind ik het fijn om na het uitspoelen van een ACV die ik ook altijd even in
de hoofdhuid masseer een conditioner te gebruiken. Ik het het gevoel dat dat
de zuurgraad toen een beetje neutraliseerd en je hebt minder last van de geur.

zo mei 27, 2012 12:17
Profiel
Langhaartje

Haarcode: 1bNii
Lengte: ±60/80/90

Antwoord met een citaat
Is natuurazijn vergelijkbaar?

wo mei 30, 2012 16:26
Profiel
Langhaartje

Haarcode: 1b/c M ii
Lengte: 112/155/...
Antwoord met een citaat
Dat is die witte toch? Ik gebruik die i.p.v. ACV (vanwege de geur), en ik gebruik ook een scheutje in een halfliter flesje dat ik daarna aanvul met kraanwater, net als Scarlett maar dan met witte azijn dus. In ieder geval NIET schoonmaakazijn gebruiken! Dat is van hele andere grondstoffen gemaakt.

za jun 02, 2012 11:07
Profiel
Langhaartje

Haarcode: 1bNii
Lengte: ±60/80/90

Antwoord met een citaat
Ik gebruik altijd natuurazijn als zure component bij de henna (omdat het dus minder uitdrogend is dan citroensap). Maar het meurt wel behoorlijk (ik gebruik best veel omdat de henna daardoor beter/roder pakt) dus ik ga nu maar eens appelazijn bij de henna gooien!
Zo te lezen is het daar zuur genoeg voor ^^
Ben benieuwd, morgen avond uitproberen.

ma jun 18, 2012 12:29
Profiel
Langhaartje

Antwoord met een citaat
Ik heb nog een vraagje over de ACV spoeling,
Kan je het op voorhand maken en dan gewoon bewaren in een mooie glazen fles of zo?
(anders staat die plastieken 2 liter fles maar in de badkamer)
Of kan het dan slecht worden? En hoe lang kan je het dan bewaren?

wo sep 05, 2012 11:40
Profiel
Hoofdhaartje

Images: 10
Haarcode: 1a F ii
Lengte: 54/91/100

Antwoord met een citaat
Ik denk dat je het wel een paar dagen kan bewaren, maar hoe lang, daar heb ik geen idee van. :s

Afbeelding

wo sep 05, 2012 12:21
Profiel Personal album WWW
Langhaartje

Antwoord met een citaat
Pha schreef:
Ik denk dat je het wel een paar dagen kan bewaren, maar hoe lang, daar heb ik geen idee van. :s

Geen probleem,dankjewel!

wo sep 05, 2012 12:31
Profiel
Donshaartje

Haarcode: 2c F ii
Lengte: 51/56/75
Antwoord met een citaat
Fijne uitleg, ga het van de week proberen. (Al is het alleen maar om die mooie fles appelazijn te kopen :bloos2 )

do feb 28, 2013 14:51
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende