Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu zo jun 24, 2018 21:39

Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Haaruitval door Mirena spiraal? 
Auteur Bericht
Donshaartje

Antwoord met een citaat
Bericht Haaruitval door Mirena spiraal?
Hallo,

ik heb een zoontje van 2.5j en heb 6 weken na de bevalling een Mirena-spiraal laten plaatsen.
Ik heb sinds een aantal maanden ontzettend veel haaruitval, mijn immer zo dikke, volle, energieke haardos is nu nog maar een fractie van wat het was. En het blijft ook duren. Ik durf amper douchen omdat ik plukken haar verlies!
Als ik google op 'hair loss Mirena' vind ik verontrustend veel info over vrouwen die hiervoor willen waarschuwen.
Ik weet niet zeker of ik hiervoor op dit forum terecht kan, maar zijn er hier nog vrouwen met dit probleem?
Het is me ook niet geheel duidelijk of het pas na (meer dan) 2j kan zijn. Zou dat niet kort na het plaatsen al moeten zijn?

Groetjes!!

do jul 17, 2014 14:42
Profiel
Langhaartje

Haarcode: 1a/F/ii
Lengte: TB/FT+/KL

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Haaruitval door Mirena spiraal?
Hoi, en welkom!

Ik heb hier zelf geen ervaring mee. Ik had heel andere bijwerkingen van de Mirena spiraal en heb hem om die reden laten verwijderen, en buiten dat nog geen kinderen gehad. In principe is haargroei en - verlies wel hormoongerelateerd, maar ik vind het opvallend dat het zo snel gebeurd. Als je echt denkt dat het door de mirenaspiraal komt, waarom laat je hem dan niet vervangen door een koperspiraal? Dan zou je binnen enkele weken van de ellende af moeten zijn.

ma jul 28, 2014 16:34
Profiel
Donshaartje

Antwoord met een citaat
Hoi, thanks voor je reactie!

Ik heb vroeger al een koperspiraal gehad en na een jaar weer laten weghalen, ik had er immense bloedingen mee. Samen met alle klachten zoals hoofdpijn, buik- en rugpijn, enz. Duurden ook meer dan 12dg! Daar wil ik niet naar terug.
Nu, als het nodig is dat ik stop met Mirena, no problem, als ik daarmee van de huidige klachten af ben... dan maar weer op zoek naar een andere oplossing.

Groetjes!

ma jul 28, 2014 20:36
Profiel
Langhaartje

Haarcode: 1b/c M ii
Lengte: 112/155/...
Antwoord met een citaat
Van de Mirena spiraal weet ik niet zoveel, maar als het al zo lang zit en het probleem nu pas opduikt zou het ook nog een ander hormoongerelateerd probleem kunnen zijn zoals met je schildklier. Of een ijzer/ferritine tekort, of een ander tekort. Er zitten wel mensen op het forum die ook last van haaruitval hebben of hebben gehad, en dat had meestal met ziekte te maken (buiten hormoonschommelingen i.v.m. zwangerschap natuurlijk, mijn eigen haaruitval was schildklier gerelateerd). Je zou ermee naar de huisarts kunnen gaan, dan kan hij wat bloedtests laten doen.

di jul 29, 2014 11:43
Profiel
Donshaartje

Haarcode: 1c F ii/iii
Lengte: 60/82/90
Antwoord met een citaat
Ik zou inderdaad even een algemene bloedtest laten doen. Het kan inderdaad aan bijvoorbeeld schildklierproblemen liggen (hier nog een slachtoffer), vitamine tekorten, etc. Voel je je wel fit verder?

Verder heb ik geen Mirena spiraaltje, dus ik zou het niet weten. De familieleden/vriendinnen die het wel hebben, hebben in ieder geval een prima bos haar.

di jul 29, 2014 11:52
Profiel
Donshaartje

Haarcode: 2b/2c N/G ii
Lengte: 43/51/70
Antwoord met een citaat
Ik heb hem nu een jaar, en inderdaad ook meer last van haaruitval, maar dat was vooral in het eerste half jaar, toen had ik ook wel meer problemen, nu mijn lijf wat meer gewend is aan de mirena, gaan alle andere lichte klachten ook weg (pukkeltjes enzo, dat werd in het eerste half jaar ook erger). Dus ondanks dat er veel vrouwen met dezelfde klachten kampen, de meeste klachten zijn van dat eerste half jaar, daarna is je lichaam namelijk gewend aan de nieuwe hormoonhuishouding en kan alles weer recht gezet worden.

di jul 29, 2014 17:40
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 6 berichten ]